Běžkové Jeseníky 2012

Čtyřdenní zimní běžkařská dovolená v Horní Lipové. Tentokrát jsme vyrazili ve čtyřech, společně s Radkem a Aničkou. Díky perfektnímu počasí a výborně připraveným tratím to byla prostě paráda. Běžkové Jeseníky 2012

1. den, 28.1.2012, cesta do Jeseníků, Horní Lipová - Ramzová - Horní Lipová

Vyrazili jsme autem brzo ráno, abychom zvládli i dnes výlet na běžkách. Cesta přes Krnov byla bez problémů a po deváté hodině jsme byli v místě domluveného ubytování v penzionu U Tří veverek. Některé věci ihned necháváme na penzionu a jdeme na běžky.
Dopředu jsme měli staženou mapu s upravovanými trasami v okolí Horní Lipové a Jeseníku, podle která by měla jedna z tras vést přímo za penzionem. Mapa nelže, 50 m od penzionu nastupujeme do krásně upravené stopy a plánujeme dnešní výlet na Ramzovou a zpět do Lipové. V okolí se nachází perfektně připravených tras více. Předpověď počasí slibuje mrazivé počasí, bez nového sněhu, takže jsme si jisti trvanlivostí tras až po konec našeho čtyřdenního výletu. Značení trasy je také přehledné a nemáme problém s nalezením té správné trasy na Ramzovou. Stoupání je pozvolné, tak jak se na běžkařskou trasu sluší a za chvíli jsme v sedle. V bufetu Kaťuša si dáváme polívku a pokračujeme po frézované stopě na okruh pod Obří skály, Pod Sněhulákem, Miroslav, kolem spodní stanice vleku Miroslav a údolím do Horní Lipové k penzionu. Celý okruh měl asi 22 km a celou cestu jsme jeli v perfektně připravené stopě.
Vybalili jsme si věci, připravili jídlo a večer si zašli do sauny v penzionu.

2. den, 29.1.2012, Ramzová - Paprsek - okruh Pralinka - Smrk - Horní Lipová

Ráno jsme vlakem vyjeli do Ramzovského sedla a odtud jsme pokračovali po upravené trase přes Petříkov a Císařskou boudu na rozcestí Palaš. Z tohoto místa se rozbíhá několik upravených tras po okolí, upraveno je celkem 6 okruhů. Velký Šengen (17 km), Malý Šengen (8 km), Medvědí (8.4 km), Pohádka (9.7 km), Pralinka (8 km) a Malá Pralinka (3 km). Součástí tras jsou i mapy a rozcestníky na místech dělení tras, je tam možné trasy vzájemně kombinovat a přejíždět z jedené trasy na druhou. Všechny okruhy jsou perfektně připravené a jsou vedeny převážně po vrstevnicích.
My jsme jeli první část po žlutém okruhu Pralinka a poté přejeli na okruh Velký Šengen a na Travné Hoře jsme odbočili na vrchol Smrku (část trasy Pohádka). Z vrcholu Smrku sjíždíme do Horní Lipové, překvapuje nás, že i tato trasa přes Luční vrch a Lesní bar je perfektně projetá a připravená až do Horní Lipové.
O existenci Lesního baru jsme věděli, ale ještě jsme neměli příležitost ho navštívit. V době naší návštěvy zde bylo plno, dokonce zde byli i dva správci, kteří pro zájemce připravovali svařák, čaj kafe a pod. Po občerstvení jsme sjeli do Horní Lipové a do penzionu. Dnes jsme najeli kolem 28 km, kromě průchodu přes obec Petříkov vše v upravené stopě.
Večer jsme si neodpustili saunu a připravili si večeři.

3. den, 30.1.2012, Horní Lipová - Jeseník - Horní Lipová

Radek s Aničkou se dnes vypravili na výlet na sněžnicích přes Lví horu na Smrk. Vzhledem k náročným sněhovým podmínkám nedorazili až na samotný vrchol, ale skončili kousek pod ním. Nicméně si výlet pochvalovali.
My jsme vyrazili po trase kolem Smrčníku s plánem projet si trasy v okolí lázeňských pramenů. Trasa kolem Smrčníku však nebyla upravená a jelo se po ní hodě špatně. Nakonec jsme sjeli do Jeseníku, koupili si zelený vosk na lyže (ten nám ve výbavě chyběl) a zpět do Horní Lipové jsme se vraceli již po trasách vedoucích jižně od Jeseníku přes Adolfovice, rozcestí Nad Bobrovníkem a poté údolím. Najeli jsme kolem 20 km.
Večer nemohla chybět sauna, večeře a vínko u krbu ve společenské místnosti.

4. den, 31.1.2012, trasy v okolí Paprsku

Ráno jsme zbalili všechny věci a autem se přesunuli do Velkého Vrbna pod spodní stanici lanovky na Paprsek, kterou jsme vyjeli k chatě. Vydali jsme se na okruh Velký Šengen, abychom na sebe nemuseli čekat, tak jsme se rozdělili na dvojice. Já s Katkou jsme po po okruhu dojeli až na rozcestí u Travné Hory a dále pokračovali na vrchol Smrku. Sjezd po okruhu Pohádka byl celkem prudký a část trasy nebyla projetá rolbou. Z Travné Hory jsme poté pokračovali opět po okruhu Velký Šengen po státní hranici zpět na Paprsek. Z trasy byl krásný výhled na masiv Kralického Sněžníku.
Katka sjela na chata a já jsem si ještě objel okruh Pralinka a na chatu jsem přijel chvíli po Radkovi s Aničkou, dali jsme si polívku a sjeli po upravené trase až do Velkého Vrbna k autu. Dnešní výlet byl dlouhý kolem 22 km (já jsem najel s okruhem Pralinka kolem 30 km).

Běžkařské trasy v okolí Horní Lipové a Paprsku

Připravenost tras nás velice mile překvapila. Trasy byl projeté, tvrdé, v každém směru jedna stopa. Trasy jsou vedny po vrstevnicích, stoupání je mírné a v případě většího sklonu se dalo dobře plužit. Ve spojení se slunečným počasím jsme si nemohli víc přát.

Ubytování

Radek našel perfektní ubytování U Tří veverek v Horní Lipové. Jedná se o nový penzion se sedmi apartmány, společenskou místností s krbem, saunou a dalším vybavením. S ubytováním jsme byli moc spokojeni. Každé dopoledne byla na penzionu služba, bylo možné si nechat na snídani dovést čerstvé pečivo. Jinak byl penzion samoobslužný, spotřebované nápoje se zapisovaly na nápojový lístek a platili při odjezdu. Ve společné kuchyni se nachází myčka a překvapila nás i malá zásoba základních potravin (brambory, cibule, česnek, sůl, koření), která se kdykoliv může hodit. Prostě vše jak má být.