Východní Slovensko 2006

Návštěva východního Slovenska, kraje pod Dukelským průsmykem. Nacházejí se zde pravoslavné cerkve, které byly naším hlavním cílem. Ale když už jsme byli tak daleko, tak jsme byli navštívit také památník v Dukelském průsmyku a cestou zpět termální koupaliště ve Vrbově. Východní Slovensko 2006

1.den, 5.7.2006, cesta na východ Slovenska - Spišský hrad

Brzy ráno vyrážíne přes Čadcu, Žilinu, Ružomberok a Poprad ke Spišskému hradu, kde si chceme udělat malý výlet na kole. Parkujeme na parkovišti Sivá Brada asi kilometr před Spišským Podhradím. Parkoviště je placené (20,— Kč/den, včetně možnosti využít čisté toalety) a hned vedle parkoviště je travertinová skála s několika menšími gejzíry. My jsme našli dva činné a několik již nečinných. Na vrcholu kopce je kaple, u parkoviště se dá nabrat slaná minerální voda. Sundáváme kola ze střechy a chystáme se na malý cyklovýlet okolo Spišského hradu. Jedeme kolem Spišské kapituly do Spišského Podhradí a dále pokračujeme ke kostelu Sv. Ducha v obci Žehra. Cestou projíždíme cikánskou osadou, žebrající děcka se nás snažila vytlačit z cesty a  zastavit, bylo to hodně nepříjemné. v obci Žehra je již klid a  my si můžeme prohlédnout kostelík Sv. Ducha, který je moc pěkný. Uvnitř je vyzdoben freskami, ty jsou ale ve špatném stavu a celý kostel prochází pravděpodobně rekonstrukcí (i když to tak moc nevypapalo). Přes obec Hodkovce jedeme k parkovišti pod Spišským hradem a  poté pokračujeme po stezce přímo do Spišského Podhradí a zpět na parkoviště (20km). Po krátké přestávce pokračujeme do Stropkova, kde máme domluvené ubytování. Dorážíme krátce po sedmé hodině, jsme mile přivítáni. Ivan nám bude dělat zítra průvodce a projede s námi část dřevěných cerkví v okolí Svidníku.

2.den, 6.7.2006, dřevěné cerkve v  okolí Svidníku - Dukelský průsmyk - Svidník

Vyrážíme kolem půl deváté, napřed směrem na Medzilaborce, cestou si u kapličky nabíráme pramenitou vodu. Odbočujeme na vedlejší silnice a jedeme přes obce Staškovce a Pstriná do obce Miroľa. Tam se nachází první dřevěná cerkev, kterou chceme navštívit. Po prohlídce pokračujeme dále do obce Bodružal, kde se nachází další cerkev. Do té se nám dokonce podařilo dostat a prohlédnout si jí zevnitř. Při rozhovoru Ivana se správkyní cerve se moc nechytáme, mluví spolu rusínsky. Pokračujeme přes Nižný Komárnik, kde se nachází další cerkev (tentokráte bojkovkého stylu) do Dukelského průsmyku. Zde se nachází velký památník připomínající těžké boje v říjnu 1944. Cestou zpět projíždíme po boční silnici kolem vystavených bojových letadel a  další vojenské techniky. Vystavené exponáty by ale potřebovaly více péče. Na konci vesnice Krajná Poľana si v motorestu dáváme oběd a pokračujeme v cestě za dalšími cerkvemi v Hunkovcích, Krajnem ČiernuLadomirové. Všechny tyto cerkve jsou lemkovského typu. Cestou se od Ivana dozvídáme spoustu zajímavých informací o rusínech, rusínské kultuře a  historii. Návštěvou Svidníka (muzeum vojenské techniky, památník ruských vojáků) ukončujeme dnešní výlet. Najeli jsme cca 75km.

3.den, 7.7.2006, Údolí smrti - Dobroslava - Veľká Domaša

Dnes již bez průvodce jedeme přes Svidník do Údolí smrti. To se nachází za obcí Kapišová a můžete zde najít bojové postavení tanků. Nachází se zde asi 7 tanků rozestavěných po louce. Dříve jich tu ale prý bylo více a dalo se otáčet věžemi. Cestou se ještě stavujeme na prohlídku dalších dvou cerkví v Dobroslavi a v Potokách. Po návratu na ubytování se jedeme okoupat k vodní nádrži Veľká Domaša. v pět hodin nás vyzvedává Ivan a  jede s námi do vesnice Belejovce a  odtud pokračujeme na horu Rohuľa, kde Ivan a jeho přátelé postavili jednoduchou rozhlednu. a protože je podle pravoslavného kalendáře den Sv. Jána, koná se zde setkání lidí z okolních vesnic, zapaluje se oheň, opékají buřty, pije pivo… Cestou zpět k autu je les plný svatojánských mušek. Jak symbolické.

4.den, 8.7.2006, NP Pieniny - Vrbov

Cestu zpět domů jsme si rozdělili na dva dny. Měli jsme tak více času na nějaký výlet na kole. Nakonec jsme zvolili nenáročnou projížďku národním parkem Pieniny na severu Slovenska. Parkujeme v Červeném Kláštore a prielomem Dunajca jedeme přes státní hranici do Polska. Tam pokračujeme po silnici směrem na Kroscienko a dále přes hřeben do Stromowce Wyzne a zpět na Slovenské území k našemu autu (40km). Na našich výletech na Slovensko nechybí návštěva nějakých termálních lázní nebo koupaliště, tentokrát jsme si vybrali termální koupaliště ve Vrbově (7km jižně od Kežmarku). Hned vedle koupaliště se nachází kemp. Bylo však složité ho najít, není nikde značený. v  kempu si vaříme večeři a využíváme večerního slevněného vstupného a jdeme se okoupat. Cena vstupenky byla po osmé hodině jen 50,— Sk. Koupaliště je otevřené do desáté hodiny a  ty dvě hodiny bohatě stačily. Je zde několik bazénů, v nejteplejším bylo 38°C a dalo se v něm vydržet tak 20 minut. Jsou zde poměrně silné výrony sirného plynu, které ztěžovaly dýchání.

5.den, 9.7.2006, cesta domů

Cestou domů nás již nic zvláštního nečekalo. Nemohlo chybět tradiční nakupování piva (kvůli etiketám pochopitelně). Celkově jsme autem najeli cca 750km.

Ubytování

Tři noci jsme byli ubytováni ve starém domě ve Stropkově u Ivana. Čtvrtou noc jsme strávili v kempu ve Vrbově.

Stropkov

Předem domluvené ubytování za lidovou cenu ve starém domě v centru Stropkova (cca 13 km jižně od Svidníka). Ivanovi velice děkujeme. Další možnosti ubytování v tomto regionu jsou četné kempy u nádrže Veľká Domaša popř. penzióny ve Stropkově nebo Svidníku. Jako lepší východisko pro návštěvu cerkví se jeví město Svidník.

Vrbov

Kemp ve Vrbově se nachází hned vedle termálního koupaliště. Musíte projet celou vesnicí Vrbov směrem na Spišský Štvrtok a dojedete k hotelovému komplexu Flipper, projedete přes placené parkoviště u hotelu a budete pořád klesat pod hráz místního rybníka. Projedete kolem vstupu do koupaliště a za chvíli uvidíte na pravé straně vjezd do kempu. Kemp byl poměrně hodně obsazený, je většinou pod stromy, nachází se zde hřiště, je povoleno rozdělávat ohniště. Sociální zařízení je udržováno v relativní čistotě. Je zde možnost si i pronajmout chatky (buňky nevalného vzhledu). Ceny byly 80,— Sk za auto, 70,— Sk za stan, 80,— Sk za osobu. Slevy pro děti pouze do 10 let. Jinak jsou ve Vrbově šiřší možnosti ubytování v penzionech a ubytovně, díky místnímu koupališti je zde široká nabídka.

Termální koupaliště Vrbov

Je zde celkem sedm bazénů, teplota vody je od 25 do 38°C. Nejteplejší bazén je pouze pro osoby starší 18 let, voda je zde opravdu teplá a společně s vodou zde vyvěrá i sirný plyn, který ztěžuje dýchání. Doporučená doba strávená v tomto bazénu je 20 minut, my jsme ale stejně déle nevydrželi, protože nám bylo už velké horko a rádi jsme se šli schladit do chladnějšího bazénu. Koupaliště je otevřeno celoročně od 8 do 22 hodin, celodenní vstupné bylo 150,— Sk, cena se odpoledne postupně snižuje až na 50,— Sk v době od 20 do 22 hodin. Nám tyto dvě hodiny koupání bohatě stačily. Další informace najdete na stránkách termálního koupaliště.

Dřevěné cerkve východního Slovenska

Cerkve jsou zapsané do seznamu národních kulturních památek Slovenska a na východním Slovensku je jich celkem 27. Největším centrem těchto řeckokatolických rusínských staveb je oblast kolem Svidníku pod Dukelským průsmykem, další oblast leží ještě východněji u ukrajinských hranic. Většina cerkví v této oblasti je lemkovského typu, pouze kostelík v Nižném Komárniku je bojkovského typu. Všechno jsou to dřevěné srubové stavby většinou z 18. století, jejichž typickým prvkem je trojice šindelem pokrytých cibulovitých kopulí. Tmavý interiér řeckokatolického pravoslavného kostela se dělí do tří sekcí (od východu na západ): chrámové předsíně, hlavního chrámového prostoru a sanktuária. i malé kostely se pyšní bohatým ikonostasem s ikonami (zleva doprava) sv. Mikuláše, Madony s dítětem, Kristem a nakonec ikonou svatého, kterému je kostel zasvěcen. Dále je výzdoba tvořena výjevem Poslední večeře, Zvěstování, Nanebevzetí atp. Zobrazení Posledního soudu bývá většivou nejstrašlivější malbou, kdy jsou hříšníci páleni, vařeni, popravováni.

Rozhledny

Na kopcích v okolí Svidníka vyrůstají rozhledny, které zde zřizuje Outdoor klub Svidník. Jedná se o volně přístupné, jednoduché dřevěné stavby, které výborně plní svůj účel. Jedna se nachází na kopci Rohuľa (595 m n.m.) severně od Svidníku a druhá na kopci Stavok-Baranie (752 m n.m.) na Slovensko-Polské hranici. o dalších rozhlednách se můžete dozvědět na těchto stránkách Outdoor klubu Svidník.

Náklady na cestu pro tři osoby

Pojištění210,— Kč
Benzín1 350,— Kč
Ubytování600,— Kč
Jídlo (z domu a kupované na místě)500,— Kč
Vstupné na termální koupaliště150,— Sk (113,— Kč)