Vysoké Tatry 2013

Třídenní přechod východní části Vysokých Tater s noclehy na chatě Pri Zelenom plese a Téryho chatě. I když předpověď počasí nebyla příznivá, nakonec počasí celkem vyšlo a kupodivu z výletu vyšly i pěkné fotky. Vysoké Tatry 2013

1. den, 13.9.2013, Ždiar - Chata pri Zelenom plese

Odjíždíme kolem šesté hodiny ranní a kolem desáté jsme již na parkovišti u sjezdovek na okraji Žďiaru. Předpověď počasí není na cely víkend zrovna pozitivní, má pršet. Zašli jsme si ještě do místního bufetu na polívku a o půl jedenácté vyrážíme na dnešní trasu vedoucí Monkovou dolinou, přes Kopské sedlo na Chatu pri Zelenom plese. Chvílemi mrholí, takže nasazujeme pláštěnky. Kousek pod Širokým sedlem jsme zahlédli asi desetičlenou skupinku kamzíků a pár svišťů. Jinak rozhledy nebudou dnes žádné, vyšší partie jsou v mlze s viditelností do 100m. Scházíme do Kopského sedla a pokračujeme na Chatu pri Zelenom plese, kde jsme dorazili kolem půl čtvrté. Zde máme zamluvené ubytování, postele však již byly zamluvené, takže pouze ve spacáku na půdě hospodářské budovy. Ubytování je to však dostatečné, celkem je zde asi 25 míst s matracemi a čistým potahem a dokonce i kamna s připraveným dřevem. Sprchu je možné využít v hlavní budově, kam jsme si také zašli na jídlo a čaj. Večer jsme si zatopili v kamnech a pěkně jsme se vyspali, dokonce i ten diesel agregát pod námi na noc vypnuli.

2. den, 14.9.2013, Chata pri Zelenom plese - Skalnaté pleso - Téryho chata

Ráno bylo chvíli jasno, dokonce i prosvitlo na okamžik sluníčko. Chvíli na to se však opět přisunula mlha a při stoupání na Svišťovku bylo jasné, že z výhledů nic nebude. Na Skalnatém plese jsme neviděli hvězdárnu, a vlastně ani to pleso :-) . Na magistrále jsme se již dostali pod úroveň mraků a vychutnali jsme si pohled na zdevastované Tatry, hlavně že bude nová sjezdovka. Měli jsme dost času, takže jsme si udělali ještě krátký přídavek k Obrovskému vodopádu a poté jsme již vyrazili Malou studenou dolinou k Téryho chatě. Zde jsme měli neuvěřitelné štěstí a asi na půl hodiny se rozpustila oblačnost a mohli jsme si prohlédnout závěr Malé studené doliny.
Ubytovaní jsme měli opět objednané, tentokrát včetně postelí. Ale moc jsme se teda nevyspali, protože náš polský spolunocležník chrápal naprosto neuvěřitelným způsobem, takže jsme si šli raději lehnout do jídelny na podlahu.

3. den, 15.9.2013, Téryho chata - Tatranská Javorina

Ráno byla oblačnost opět trochu rozpuštěná, od chaty bylo vidět do údolí pod Tatrami. Brzy se však přihnala mlha, která nám překazila veškeré daleké výhledy. Při výstupu do Sedielka byla viditelnost asi 50m, jakmile jsme v Javorové dolině vystoupili z mraků bylo to s viditelností daleko lepší. Opět jsme viděli skupinu kamzíků, podařilo se nám je i vyfotit. Sestup dolinou je hodně dlouhý, počasí se však již zlepšilo a viděli jsme hřeben Belianských Tater.

Ubytování

Noclehy na chatách jsme měli dopředu zamluvené, nebylo by to však nutné. Na chatu dorazilo více lidí i bez rezervace a ubytování se našlo.
Na Chatě pri Zelenom plese jsme spali v hospodářské budově ve vlastních spacacich za 7€. Na Téryho chatě stál nocleh v posteli 18€ včetně snídaně.
Obrovskou výhodou noclehu na chatě je fakt, že není potřeba scházet do údolí a dají se tak eliminovat nezáživné sestupy. I přes mnohdy vyšší cenu je však nutné počítat se spartánským ubytováním, např. na Téryho chatě nejsou ani sprchy se studenou vodou. Koupali jsme se přímo v plese, na druhou stranu to byl dobrý zážitek.