Švédsko 2021

Téměř třítýdenní dovolená ve Švédsku, kdy jsme pokračovali v prozkoumávání zajímavostí ve střední části této krásné země. Opět jsme jeli naším mini obyťákem.

1. den, 7.9.2021, přesun do Gdaňsku, přejezd trajektem

Z domu jsme vyrazili už 6.9. odpoledne a přesunuli jsme se přes Polsko a spali jsme u Visly kousek před Toruní. Ráno jsme se přesunuli do centra Toruně, kterou jsme si prohlédli během dopoledne. Poté jsme pokračovali k Malborku, kde jsem si také udělali procházku. Následně jsme se již přesunuli do přístavu, cestou jsme nakoupili jídlo.
Trajekt nám odjížděl v 18.00 a měli jsme objednané kajuty, takže jsme se celkem dobře vyspali.

2. den, 8.9.2021, Nynäshamn, přesun k NP Färnebofjärden, výlet v okolí Gysinge

Po výjezdu z trajektu kolem 13. hodiny jsme zahájili přesun na sever přes Stockholm. Dojeli jsme k hlavnímu vstupu do NP Färnebofjärden v obci Gysinge. Sebrali jsme si mapku parku a večer jsme se vydali na jeden okruh po okolí Gysinge. V rámci trasy jsme si prohlédli i pozůstatky mlýna a starých mostů. Spali jsme na parkovišti u hlavního vstupu do NP.

3. den, 9.9.2021, projížďka na lodi v NP Färnebofjärden, pěší tůra v NP

Ráno jsme se přesunuli do vesnice Östa, kde jsme v místním kempu měli domluvenou půjčku lodi (volali jsme den předtím na základě informací v Naturu). Vše klaplo perfektně, máme na celý den půjčenou kánoi s výbavou za 350 SEK. Vyrážíme na plavbu po řece, která je v této části tvořena spíše velkým jezerem. Jedeme proti proudu do jednoho z ramen, které se postupně zužuje až je rákosí téměř kolem nás. Zde je již cítit protiproud, závěrečný úsek je již taková říčka v lese. Zastavil nás až strom přes řeku, kousek od křížení se silnicí a přístřeškem. Loď se nám nechce přetahovat, takže se vracíme zpět stejnou cestou do kempu, kde vracíme loď. Mohli jsme si nechat loď i přes noc a vrátit ji druhý den ráno. Chvíli jsme zvažovali, zda si nesbalíme věci a neodjedeme přespat na jeden z ostrůvků, kde jsou kempovací místa a přístřešky. Nakonec jsme se k jednomu přístřešku na ostrohu vydali pěšky z vesnice Skekarsbro, krátkou procházkou po pobřeží jezera. Přístřešek byl na krásném místě, vybavený ohništěm se dřevem. Udělali jsme si oheň a uvnitř přístřešku si postavili vnitřek stanu jako ochranu proti komárům, akorát se tam vešel. Večer jsme se i krásně okoupali.

4. den, 10.9.2021, procházka u Nora Kyrka, procházka u řeky Testeboån, spaní na vrcholu Fäberget

Ráno jsme se vrátili k autu a přejeli do vesnice Tärnsjö, odkud jsme si udělali krátkou vycházku k ptačí pozorovatelně. Poté jsme se opět začali přesouvat na sever, cestou jsme udělali ještě další procházku kolem řeky Testeboån. Večer jsme se přesouvali k NP Skuleskogen, ale začalo se kazit počasí a začalo pršet. Cestou jsme si vyfotili most (nejdelší zavěšený most ve Švédsku) a zastavili pod vrcholen Fäberget, kam jsme se vypravili na noc. Je tam malý přístřešek s ohništěm, kde jsme si udělali oheň a večeři a potom v přístřešku přespali. Bylo to jen na lavicích, ale nepršelo tam.

5. den, 11.9.2021, NP Skuleskogen

K jižnímu vstupu do NP Skuleskogen jsme dorazili kolem 10. hodiny a po snídani jsme se vypravili podél pobřeží na ostrov Tärnättholmarna, kde jsme měli vytipovanou chatku pro přenocování. Lehce mrholilo a na další den byla předpověď ještě horší, mělo celý den pršet. V tomto NP je celkem 5 chat pro přenocování, takže než se skrývat před deštěm v autě je lepší se schovat do chaty, kde je navíc možné si zatopit.
Na ostrov jsme dorazili kolem 13. hodiny a ze dvou chat které se zde nacházejí jsme si vybrali tu na bývalém ostrově. Byla novější, měla dvě samostatné ložnice, kamna a spoře vybavenou kuchyňku (lepší je ale vzít si vlastní vaření). Zatopili jsme si (dřevo je v přístřešku cca 250 m od chaty). Kolem páté hodiny dorazila 5 člená skupinka z Německa, takže jsme večer nebyli sami. Na ještě vzdálenějším poloostrově se nachází ještě jedna odpočinková chata, i ona byla přes noc obsazena turisty (viděli jsme je, jak si šli pro dřevo a odcházet jsme je viděli až další den ráno). I v první chatě bylo plno a Němci říkali, že plno bylo i na chatě ve středu NP u jezera.

6. den, 12.9.2021, NP Skuleskogen

Dnes mělo celý den pršet, je ale pod mrakem a neprší. Než abychom trčeli celý den v chatě vydali jsme se kolem 10. hodiny na výlet k další chatě u jezera Tärnättvattnen a k severnímu vstupu do NP. Výlet celkem zabral 4 hodiny a v mlze měl NP jinou atmosféru. Odpolede jsme si opět zatopili a večer jsme v chatě byli sami.

7. den, 13.9.2021, výlet v NP Skuleskogen

Dnes přišel na řadu výlet v NP Skuleskogen. Tento NP není nijak velký, takže se dá skoro celý přejít za jeden den. Z východní části od pobřeží jsme se vypravili nahoru k jezeru Tärnättvattnen s chatou a odtup do soutěsky Slåttdalsskrevan, která je symbolem tohoto parku. Jedná se o cca 200 m a cca 10 m širokou a cca 40 m hlubokou pravidelnou trhlinu ve zdejší skále. Poté éjsme po chodníku pokračovali k dalšímu jezeru Skrattabborrtjärn u kterého je opět chata pro přespání a poté až téměř k západnímu vstupu do parku, kde jsme si udělali výlet na vyhlídku Långtjärnhällorna Poté jsme se museli kousek vrátit a poté jsme již sestupovali k jižnímu vstupu do parku, kde jsme měli auto. V cca 13 hodin jsme měli skoro celý NP projitý, je pravda že jsme vycházeli brzo, kolem 7.30.
Odpoledne jsme se začali přesouvat k dalšímu cíli a tím byla oblast Jämtland mezi Östersundem a Trondheimem. Cestou jsme si udělali asi 40 km odbočku ke skalním rytinám ve městě Nämforsens a večer jsme cestou ještě navštívili přírodní zajímavost Döda Fallet (mrtvý vodopád). To už bylo ale téměř za tmy, ještě jsme na rychlo uvařili a již za tmy pokračovali v cestě. Nakonec jsme spali na parkovišti kousek před Östersundem.

8. den, 14.9.2021, Vålådalen - třídenní výlet - 1. den

Kolem 11. hodiny jsme dojeli do Vålådalenu, který je pěkným cestrem pěší turistiky v oblasti. Sbalili jsme si batohy a vyrazili na třídenní výlet po okolních horách. Dva dny jsme měli mít pěkné počasí, třetí den se mělo podle předpovědi pokazit a čtvrtý den již mělo pršet. Tato předpověď nám v podstatě určila délku výletu.
Kolem poledne jsme se vydali k chatě Stensdalenstuggan, kam jsme dorazili kolem 16. hodiny. Tato chat je tzv. fjällstation, čili chata s obsluhou a možností přenocování (cca 600 SEK, lepší je ubytování zarezervovat předem). Spí se v malých chatách v okolí, vybavené jsou kuchyňkou, kamny a postelemi. Koupelnu a WC zde nečekejte, WC je společné venkovní (klasické švédské kadibudky) a koupelna je v místní řece.
My na chatě nezůstáváme, pokračujeme ještě asi 8 km do sedla k restcabin (odpočinkové chatě) Sjtäntja. Dorazili jsme kolem 18. hodiny, jeden pár v okolí chaty právě postavil stan. My jsme na náš stan chvilku hledali vhodné místo a nakonec stan také postavili. Chata neslouží pro přespávání, to je možné pouze v nouzi. Jsou zde kamna, opět pouze pro případ nouze, ale dřevo bylo spálené (asi měl někdo nouzi). Dále je zde nouzový telefon a krabice poslední záchrany se základními potravinami. My jsme chatu využívali pouze pro vaření a jako zázemí kde nefoukalo. V noci bylo pod nulou, stan jsme ráno měli pokrytý vrstvou ledu.

9. den, 15.9.2021, Vålådalen - třídenní výlet - 2. den

Celí promrzlí jsme si v chatce udělali snídali, oklepali led ze stanu a vyrazili na další pokračování naší trasy. Kolem 10. hodiny jsme dorazili k chatě Gåsenstuggan, kde jsme si udělali kafe, usušili stan a dali malou přestávku. Opět se jedná o tzv. fjällstation.
Kolem poledne vyrážíme na 15 km úsek cesty k chatě Vålåstuggan. Cestou jdeme kolem další restcabin a hlavně kolem někalika jezer. Dnes je počasí přímo ukázkové, je i relativně teplo. V původním plánu bylo jít ještě kousek dále směrem k cílovému Vålådalenu, ale na chatu jsme přišli kolem půl páté a nakonec jsme postavili stan na tábořišti u chaty. V noci nebyla taková zima jako nahoře v sedle.

10. den, 16.9.2021, Vålådalen - třídenní výlet - 3. den

Ráno bylo zataženo, okolní kopce byla zahaleny v mracích, je čas na sestup zpět k autu. Čeká nás 20 km úsek trasy na který máme celý den. Počasí je studené, sice neprší, ale je cca 6 stupňů a větrno.
První větší zastávku jsme si udělali až u mostu přes řeku Stensån, kde jsme usušili stan a uvařili si čaj. Na parkoviště jsme dorazili kolem půl třetí.
Na noc jsme si vybrali parkoviště za Vålådalenem u jezera Nulltjärnarna. Podle mapy se zde nachází pláž. Je to pravda a pláž je nádherná, písčitá, na břehu borovicový les, přístřešek, dostatek dřeva, několik ohnišť a pochopitelně i toalety. Úplný ráj na zemi, večer si děláme oheň u kterého sedíme společně se dvěma Holanďankama až do noci.

11. den, 17.9.2021, výlet z Valadalenu

Počasí se trochu spravilo, nemá pršet. Takže zkusíme ještě jeden výlet z Vålådalenu, tentokrát na druhou stranu na vrchol Östertoppen. Čekáme jestli se vrchol nevynoří z mraků, ale nakonec v nich zůstane zahalený celý den. Takže úplně na vrchol nemělo cenu jít, takže to bereme pod vrcholem a sejdeme k řece Vålån v osada Östra Vålådalen. Tady si dáváme na zahřátí kafe a muffin a vyrážíme po stezce kolem řeky do Vålådalenu k autu.
Odpoledne se přesouváme dále, opouštíme oblast Vålådalenu a přesouváme se k údolí řeky Dammån. Zde jsme si vytipovali dva výlety, ale počasí nemá být nic moc. Pro nocleh jsme si vytipovali pláž u jezera Ockesjön, kolem kterého při přesunu pojedeme. Je to moc pěkné místo, opět s ohništěm, stoly a toaletami. Je zde dokonce i sauna, ale klíče mají být v blízkém fiskecampu, který je už nyní zavřený.
Večer si na ohništi grilujeme maso a sýry, prostě pohoda. Není tady ani taková zima jako v horách.

12. den, 18.9.2021, výlet v oblasti Hovde

Ráno se přesouváme do údolí vesnice Hovde, kde jsme si podle mapy vytipovali výlet. Máme dvě alternativy, první je jít si prohlédnout kaňon nad vesnicí a druhý je výlet kolem jezer na druhé straně.
Napřed se vydáme k jezerům, ale nakonec to přehodnotíme na kaňon. Takže se vrátíme zpět do údolí a začínáme stoupat. Kaňon obcházíme po jeho horní hraně, sestoupit se poté dá i kaňonem z jeho horního konce. Nahoře ve fjällu je zima a strašně větrno, k tomu se přidává i jemné mrholení. Jdeme kousek po trase k restcabin Falkfångarstugan, ale nemá to moc cenu, počasí je opravdu škaredé. Takže scházíme zpět k autu. Předpověď na další dny není nic moc, takže se rozhodujeme k pomalému přesunu na jih. Cestou se zastavujeme na grillplatsu u vodopádu, kde jsme pěkně zašití a nakonec zde přespáváme. Večer opět grilujeme na ohništi, ale museli jsme využít náš skládací gril.

13. den, 19.9.2021, NP Hamra

Ráno se přesouváme k NP Hamra kam dorazíme kolem 13. hodiny. Po svačině vycházíme na okruh národním parkem po střední vstup. Je zataženo, neprší a oproti předchozím dnům je i celkem teplo. NP Hamra je známý pro své mokřadní plochy s jezírky, rašeliništi a pod. Je přístupný po povalových chodnících, ale v některých částech se jde v podmáčeném mechovém podrostu a je až neuvěřitelné, jak tento povrch pruží a kolik dokáže ve své struktuře zadržet vody.
Večer grilujeme na perfektních ohništích, které jsou zde připraveny. Spíme na parkovišti NP.

14. den, 20.9.2021, NP Hamra, dřevařské muzeum, Falun

V NP Hamra jsme si ještě neprošli jižní část podél řeky Svartån, kde vede krátký oranžový okruh. Ke vstupu se přesouváme autem po šotolinové cestě. I tento vstup do NP je pěkně řešený a opět perfektně vybavený. Stezka vede podél říčky s velkými kameny, poté říčku překonává mostkem a koncová část nás vede lesem na vyhlídku. Zpátky se jde opět podél říčky. Okruh zabere necelou hodinku, ale je moc pěkný, úplně jiný než severní a střední část NP Hamra.
Poté se přesouváme k dřevařskému muzeu, které je kousek od NP Hamra za silnicí E45 cca 3 km od ní. Příjezd je opět po šotolině, v dřevařském muzeu jsou exponáty různých saní a kočárů pro manipulaci se dřevem a poté tři objekty do kterých se dá vejít a prohlédnout si je. Vstup je volný, v blízkosti je opět ohniště a toalety.
Přesouváme se na jih a cestou se chceme zastavit ve Falunu na takovou rychlou prohlídku. Zastavujeme na parkovišti u velké jámy, která vznikla propadem důlních chodeb v 17. století. Je to neuvěřitelná jáma, která se propadla. Vytěžená hornina musela mít minimálně stejný objem, však už se tu těží skoro tisíc let.
Prošli jsme si okruh kolem jámy, kde se nacházejí těžební šachty z různého období a další zařízení určená k těžbě. Nejzajímavější byla obrovská vodní kola pohánějící čerpadla a navinující lana s vozíky s rudou. Tato vodní kola měla průměr kolem 10 m a byla pro ně vybudována zvláštní budova a kanál s vodu byl do ní přiveden na úrovni střechy. Je to dobře vidět na fotografiích, kterých je tady pár ukázaných.
Odpoledne se přesouváme k národnímu parku Färnebofjärden, kde jsme již byli, tentokrát jsme však přijeli ze západu k místu nazvaném Tyttbo. Zde jsou podél řeky pěkná ohniště a přístřešky, my parkujeme u hlavního vstupu. Večer pochopitelně grilujeme a sedíme u ohně.

15. den, 21.9.2021, NP Färnebofjärden, Sigtuna, NP Tyresta

Využíváme ještě trochu pěkného počasí a jdeme na výlet podél řeky v NP Färnebofjärden. Je to taková běžná procházka po švédském lese podél řeky, ale je třeba trochu rozhýbat snídani. Přesun zahajujeme za začínajícího deště a hned na začátku musíme překonat řeku vtékající do NP malým trajektem. Ten je naštěstí v provozu a za 40 SEK nás převáží na druhou stranu. Zkrátí nám tím cestu, nemusíme objíždět celé jezero a máme zase další zážitek. Přesunuli jsme se do Sigtuny, kterou jsme navštívili již jednou při naší cyklo dovolené. Opět jsme si prošli centrum starodávného městečka s úzkou uličkou lemovanou starými dřevěnými domy. Je to stále na hranici deště.
Při průjezdu Stockholmem jsme se ještě zastavili podívat na lesní hřbitov Skogskyrkogården, který je zapsaný na seznamu UNESCA. Tento typ hřitova mám rád, žádné okázalé hroby, pouze malé náhrobky, spousta zeleně a prostoru a vzrostlé borovice.
Večer se přesouváme k národnímu parku Tyresta, který se nachází jižně od Stockholmu. Vybrali jsme si dle mapy pravděpodobně nejméně frekventovaný vstup do parku z jižní strany. Přímo u parkoviště není ohniště a toalety, ty se nacházejí cca 300 m dále uvntř parku a o kousek dále u prvního z jezer je i shelter s ohništěm a dřevem. U prvního ohniště u rozdělaného ohně vidíme dva lidi, takže se jdeme zeptat zda můžeme využít jejich ohně. Svolili nám a byl z toho celkem zajímavý večer. Pár z Belgie má za sebou ve Švédsku již téměř měsíc, skoro dva týdny jezdili lodí po ostrovech okolo Stockholmu, poté šli kousek Kungsleden a poté se vrátili zpět na jih. Měli zadělané těsto s tím, že budou péct chleba. Spíše než chleba to byly takové malé bochánky, které jsme společně s nimi opékali na klacku, podobně jako špekáčky. Ale bylo to výborné, musíme aplikovat při nějaké domácí grilovačce. Večer jsme se již za vydatné tmy vydali zpět k autu, kde jsme taky na parkovišti přespali.

16. den, 22.9.2021, NP Tyresta

Dnes nás čeká prohlídka NP Tyresta, není to moc rozlehlá oblast, takže si myslíme že ji projdeme za jeden den. Vycházíme poměrně brzy a prvně jdeme k hlavnímu vstupu do parku, kde je i budova Natura a další vybavení. Přímo od ředitele parku jsme dostali mapku a prohodili s ním pár vět ohledně našich zkušeností s národními parky ve Švédsku. Byl moc rád, že servis v těchto parcích chválíme.
Poté jsme prošli to hlavní z NP po severním okruhu kolem jezer a kolem druhé hodiny jsme byli zpět u auta. NT Tyresta je trochu podobný NP Tiveden, jedná se o lesnatý NP, v některých místech se jde po kamenných plotnách, ale většina trasy vede v lese, částečně po povalových chodnících. V parku jsou pěkná jezera, která přímo vybízí ke koupání a také poměrně hodně tábořišť a ohnišť.
Večer jsme chtěli přespat někde mimo auto a vybrali jsme si konec stezky Kunstleden na poloostrově obehnaném mořem. Z parkoviště to byly asi 3 kilometry po pobřeží, ale místo se nám nelíbilo. Bylo na švédské poměry takové nepříjemné, svíravé, se starým polorozpadlým domem. Ani ohniště a přístřešek nebylo pěkné. Prostě se nám to tu nelíbilo, takže jsme se vrátili k autu a vypravili na naše známé místo v NP Tyresta, k prvnímu jezeru kde byl i přístřešek. Večer jsme si udělali oheň a přespali jsme v přístřešku.

17. den, 23.9.2021, Stockholm Vasamuseet, trajekt domů

Snídáme, balíme věci a přesouváme se k autu, kterým popojíždíme na nejbližší koncovou zastávku metra Farsta strand. Auto parkujeme na P+R parkovišti kousek od stanice a přesouváme se metrem do centra na stanici T-centralen. Původní nápad dojít k muzeu lodi Vasa pěšky přes centrum města spláchnul silný déšť. Takže jedeme pár zastávek tramvají č. 7. Muzeum je otevřené od 10 hodin a byli jsme mezi prvními. Opravdu stojí za to, my jsme zde strávili 3 hodiny a to jsme si nečetli úplně všechny informace. I zpracování, grafika a modely v muzeu jsou naprostá paráda.
Po porohlídce se stejným způsobem (stále za deště) vracíme na okraj Stockholmu k autu a přesouváme se do Nynäshamnu, kde nám v 18 hodin odjíždí trajekt do Gdaňsku. Opět máme kajuty, ale tentokrát jedeme lodí Nova Star, která je oproti lodi Wawel pěknější.