Moravou na kole 2012

Cyklistický výlet napříč Moravou na nových kolech. Měli jsme tři dny na projetí Moravy z Břeclavi až k nám domů do Horních Tošanovic. Jeli jsme po hlavních cyklotrasách a v rychlosti jmse si projeli i Lednicko-Valtický areál. Cesta sloužila i jako první test nových kol před plánovanou letní dovolenou.


1.den, 29.4.2012, Břeclav - Lednice - Hodonín - Uherský Ostroh

Do Břeclavi jsme měli v plánu jet rychlíkem brzy ráno expresem Helfštýn do Břeclavi. Tento vlak jsme si vybrali také z důvodu povinné rezervace jízdenek, čímž jsme si pojistili bezproblémové odbavení kol. Jízdenky jsme si koupili v dostatečném předstihu. Na výběr jsme měli ranní 15 km jízdu na nádraží do Frýdku-Místku nebo 30 km jízdu do Ostravy na hlavní nádraží. Protože bychom museli při první variantě přestupovat v Ostravě, zvolili jsme nakonec druhou variantu. Čas odjezdu byl v případě obou variant téměř stejný. Na rozcvičení jsme si tedy dali ranních 30 km po důvěrně známé trase kterou jezdíme na kolech do práce. Přeprava kol vlakem byla bezproblémová a před osmou hodinou jsme již byli v Břeclavi připraveni vyjet.
Jako první jsme se vydali alespoň v rychlosti projet Lednicko-Valtický areál. Zamířili jsme k Janovu Hradu, poté jsme pokračovali podél řeky Dyje do Lednice. Zde jsme si dali malou přestávku v zámeckém parku v těsné blízkosti slavného skleníku. Naše další cesta pokračovala po hlavních zajímavostech zámeckého parku - Apollonův chám, Nový Dvůr, Tři Grácie, sv. Hubert. Po okraji Břeclavi jsme přejeli k Pohansku s archeologickými vykopávkami a zámkem. Zdejší cyklostezka byla dost plná, většina lidí ale naštěstí odbočila k soutoku Moravy a Dyje. Po trase č. 43 (Podluží) dále poté pokračujeme do Lanžhota. V Tvrdonicích jsme odbočili na cyklotrasu č. 44 vedoucí podél toku řeky Moravy. Povrch cyklotrasy je však nezpevněný a tak po pár kilometrech celí vytřepaní odbočujeme zpět a pokračujeme po úzké silnici (zelená turistická značka) až k archeologickému nalezišti v Mikulčicích. Zde máme další přestávku a prohlížíme si odkryté základy starých budov. V Hodoníně si dáváme oběd, čeká nás dnes ještě pořádný kus cesty. Naším dalším cílem jsou vinné sklepy Plže v Petrově, cestou jsme však odbočili k zajímavé technické památce na Baťově kanálu. Je jím Výklopník (krátká odbočka ze Strážnické cyklotrasy). V místním bufetu si dáváme kofolu a pročítáme si informační tabule. Zařízení sloužilo k vyklápění železničních vagónů na připravenou loď. Dnes je toto zaříezní již nefunkční, koleje byly odstraněny, železniční těleso je však patrné. Jak jsem již zmínil, naším dalším cílem byly vinné sklepy Plže, které jsou známé z mnoha fotografií.
Projeli jsme dalšími městy, které by stály za delší návštěvu, tentokrát nám to však již nevyšlo. Strážnicí, Veselím a Uherským Ostrohem tak pouze projíždíme. Jako místo k přespání jsme měli dopředu vytipovánu oblast s rybníky u Ostrožské Nové Vsi, kde jsme také nakonec večer postavili stan.
Dnes jsme celkem najeli 145 km, zjistili jsme že kola jsou opravdu pohodlná a dá se na nich jízdou strávit značná část dne.

2.den, 30.4.2012, Uherské Hradiště - Kroměříž - Radvanice

Ráno vyrážíme směr Uherské Hradiště, jedeme po cyklostezce přes Kostelany nad Moravou. Nachází se zde pěkný ocelový příhradový most přes řeku Moravu. Pokračujeme podél toku Moravy do Uherského Hradiště, kde nás zaujal kostel sv. Michala, který jsme si zajeli prohlédnout. V centru jsme chvilku strávili na náměstí a dále jsme pokračovali podél Baťova kanálu severním směrem. Cyklostezka je zde výborná, bez převýšení s perfektním povrchem. Podél kanálu a později podél řeky Moravy jedeme podél Babic, Napajedel až do Kroměříže. Zde si dáváme pauzu a procházíme si centrum města. Do slavné Květné zahrady v tuto dobu nemá cenu chodit, téměř nic nekvete. Do Podzámecké zahrady není bohužel možný vstup s koly (je zakázáno i vedení kola). Na náměstí si dáváme oběd a pomalu pokračujeme přes Chropyni a Přerov. V Radvanicích jsme kolem třetí hodiny a najeto dnes máme 80 km.

3.den, 1.5.2012, Radvanice - Horní Tošanovice

Dnes nám chybí dojet od rodičů domů, tentokrát jsme zvolili cestu kterou neznáme. Do Hranic jsme dojeli podél Bečvy po cyklostezce a poté jsme pokračovali kolem Kostelíčka na Špičky. Zde jsme najeli na cyklostezku spojující Krakov s Vídní a ta nás vedla značnou část cesty. Další trasu již známe a přes Brušperk a Frýdek-Místek jedeme domů. Dnes to bylo 120 km vedených většinou právě rozkvetlými alejemi.



Doprava

Přeprava kol vlakem byla bezproblémová. Raději jsme zvolili vlak s povinnou rezervací místenky pro kolo, abychom se vyhnuli problémům s naplněnou kapacitou. Zvolil jsme přímý vlak bez přestupů a vyrazili jsme brzy ráno, abychom časově zvdládli náročný den.
Cena vlaku pro dvě osoby z Ostravy hl. n. do Břeclavi byla 386,— Kč (bez In-karty), cena rezeravce pro jedno kolo je 35,— Kč a poplatek za přepravu kola ve vlaku je 30,— Kč. Místenky a cena za přepravu je nezávislá na přepravené vzdálenosti.


Autor: RomanVloženo: 23.12.2012Upraveno: 23.12.2012