Benátky 2005

Výlet do jedinečného italského města na ostrovech v laguně. Kromě Benátek jsme také zamířili na okolní ostrovy Murano, Burano a Torcello, které určitě za vaši návštěvu také stojí. Benátky 2005

1. den, 18.10.2005, odjezd z ČR

Odjíždíme v úterý kolem 9. hodiny večerní z Frýdku-Místku. Desetidenní rakouskou dálniční známku (240,— Kč) kupujeme na benzince kousek před Mikulovem a pokračujeme přes Vídeň směrem na GrazKlagenfurt do Itálie.

2. den, 19.10.2005, Rakousko - Itálie - Punta Sabbioni

Italskou hranici překračujeme kolem 7. hodiny ranní (cestou jsme asi dvě hodiny spali na odpočívadle) a kolem 13. hodiny přijíždíme do kempu Miramare v Punta Sabbioni. Na recepci jsme obdrželi jízdní řád linky, kterou se dostaneme do Benátek a na druhou stranu na ostrov Burano. Stavíme stan a jdeme do přístavu koupit jízdenky na vaporetto a zjistit ještě další podrobnosti. Koupili jsme si třídenní síťové jízdenky za 22 EURO na osobu. Večer začíná lehce pršet a prší až do rána. Tento rok máme na počasí opravdu smůlu.

3.den, 20.10.2005, Benátky

Vstáváme a mírně prší. Kolem deváté hodiny odjíždíme z Punta Sabbioni do Benátek. Plavba s jednou zastávkou na ostrově Lido trvá asi 40 minut a my vystupujeme kousek od náměstí sv. Marka. To je náš první cíl. Před katedrálou se již vytvořila fronta, prohlídku raději necháme na zítřek. Jdeme uličkami směrem k mostu Rialto, přes který přecházíme a pozorujeme hemžení na Velkém kanále. Podařilo se nám ztratit se ve čtvrti San Polo až jsme se opět našli na druhém největším náměstí v Benátkách - Campo San Polo. Zde jsme se stavili i na oběd v místní pizzerii (v jižním rohu náměstí u kostela San Polo - dvě pizzerie vedle sebe s celkem nízkými cenami). Za tři levnější druhy pizzy jsme dali společně se stolovným a spropitným 19,— €. Zároveň jsme využili i místní toaletu (jinak je cena toalet cca 1,— €). Různě jsme procházeli městem, prohlédli jsme si pár kostelů a když nás bolely nohy, tak jsme sedli na vaporetto a různě jsme projížděli městem. Prostě pohoda. Kolem šesté hodiny večerní jedeme zpět do kempu, vaříme večeři a jdeme spát. Počasí nám dnes nepřálo, celý den mírně mrholilo.

4.den, 21.10.2005, Benátky

Dnes vyrážíme dříve než včera, chceme se dostat do baziliky sv. Marka mezi prvními. Bazilika byla otevřena od 9:30. Dovnitř se nesmí s většími zavazadly, ty je možno si zadarmo uschovat v blízkém kostele (navedou vás cedule s informacemi). Procházíme si baziliku, jako první nás zaujala křivá mozaiková podlaha. Mozaikami jsou pokryté i stěny, je to nádhera. Tu práci si nedokážem představit, kameny v podlaze jsou k sobě přesně seskládány bez použití malty. Kupujeme si pár pohlednic, uvnitř se nesmí fotit a stejně bysme to tak pěkně nevyfotili. Opět procházíme uličkami, vozíme se na lodích a odpoledne se jedem podívat na ostrovy Giudecca a San Giórgio Maggiore. U kostela na tomto ostrově je kampanila a z ní je pěkný pohled na Benátky. Vstupné se platí jen na kampanilu (3,— €). Kolem třetí hodiny jedeme zpět do kempu, chystáme si jídlo a v 6 hodin jedeme zpět do Benátek nasát trochu večerní atmosféry. Určitě to stojí za to a vřele doporučujeme. V deset hodin večer jedeme zpět do kempu a jdeme spát. Dnes už bylo počasí trochu lepší, nepršelo, ale město bylo zahaleno do mírné mlhy.

5.den, 22.10.2005, Burano - Torcello - Murano

Jedeme na severní ostrovy. Jako první si dáváme Burano, které je slavné díky své výrobě krajek a barevným domům. Škoda, opět je mlha, ale barevné domy jsou naprosto perfektní a navíc všude visí prádlo. Ostrov má bezvadnou poklidnou atmosféru, moc se nám líbí, možná i víc než celé Benátky. Po prohlídce se jedeme podívat na ostrov Torcello. Na tomto ostrově kdysi žilo 20 tisíc lidí, dnes je tu asi 100 obyvatel. Ostrov byl prvním sídlem biskupa v celé laguně, s rozmachem Benátek začal jeho význam upadat. Dále jsme pokračovali na ostrov Murano, kde se nachází velké množství sklářských dílen. Do jedné jsme se byli podívat, viděli jsme vznik velké mísy. Celá výroba trvala jenom chvilku, byl to opravdový frkot. Prošli jsme si ostrov a prohlédli si kostel Santi Maria E Donato s mozaikovou podlahou. Protože se nám opravdu moc líbil ostrov Burano, zajeli jsme se zde podívat ještě jednou a poté jsme už pokračovali zpět do kempu.

6.den, 23.10.2005, cesta zpět do ČR

Kemp opouštíme kolem osmé hodiny a jedeme stejnou trasou po italských a rakouských dálnicích domů. Do Frýdku-Místku přijíždíme kolem desáté hodiny večerní. Cestou jsme na odpočívadle museli vysušit stan, v noci totiž zase pršelo. Cesta tam i zpět byla dlouhá 1820 km.

Ubytování

Cena za kemp vycházela na 25,— € na den pro tři osoby s jedním stanem. Kemp je opravdu čistý, klidný a hlavně strategicky umístěný. Jednotlivé parcely jsou odděleny zelení, podklad je však pískový, takže ho potom máte všude. My jsme měli deštivé počasí, takže byl písek příjemnější než bláto. Tráva dostává pod stany zabrat, takže roste pouze omezeně.

Doprava:

vaporetti - lodní autobusy, na každé zastávce je mapka celé sítě linek a jízdní řád linek, které zde zastavují. Systém je celkem jednoduchý. Během prvního dne se naučíte, kde se nacházejí významné zastávky a druhý den už nebudete téměř potřebovat mapku linek, protože už budete znát trasy jednotlivých linek nazpaměť. My jsme využívali lodní dopravu když jsme si chtěli odpočinout, nebo přejet do jiné části města. Jízdenka platí i na linky mezi severními ostrovy Murano, Burano, Torcello a Punta Sabbioni i na linky projíždějící Velkým kanálem. My jsme měli koupené třídenní síťové jízdenky za 22,— €, jednodenní stojí 10,50 €, jednotlivá jízdenka 3,50,— € (mimo Velký kanál) a jízdenka na linku projíždějící Velkým kanálem 5,— €.

traghetti - přívozní gondoly sloužící pro převoz přes Velký kanál (přes tento kanál jsou pouze tři mosty). Vypadá skoro jako gondola, akorát je plná lidí, kteří nesedí, ale stojí. Cena je cca 1,— €, ale my jsme tento způsob dopravy nevyužili (přejeli jsme vaporettem v rámci naší třídenní jízdenky)

gondola - spíše dražší doplňek turistického průmyslu (cca 75-100,— € na 50 minut jízdy za jednu loď pro maximálně šest lidí).

Vstupné:

Existují různé balíčky vstupenek (Biglietto cumulativo, Chorus pass), v rámci kterých máte vstup do několika muzeí nebo kostelů. Vstupné můžete zaplatit i zvlášť při každém vstupu (cca 2,— €), ale pokud chcete kostelů navštívit více, tak se vám vyplatí koupit balíček. Ceny a možnosti balíčků jsou docela dobře popsány v průvodci (viz níže).

Kostely, do kterých se neplatí vstupné:

Bazilika svatého Marka - tu si nesmíte nechat ujít
Santa Maria della Salute
San Giórgio Maggiore - vstupné se platí jen do kampanily
Santi Maria E Donato - na ostrově Murano
a další.... toto jsou jen ty nejvýznamnější

Průvodci, mapy

Jako hlavního průvodce jsme používali Benátky a Benátsko od Rough Guides. Jsou zde dobře popsány různé slevy a balíčky vstupenek. Ceny ve skutečnosti jsou o málo vyšší než je v průvodci uvedeno.
Jako mapu jsme používali VENEZIA od Marco Polo (1:5 500).

Turisté

Volili jsme pozdější termín mimo hlavní sezónu, abychom se vyhnuli davům turistů. i přesto jich zde bylo mnoho.

Počasí

Letos máme na počasí smůlu a ani tentokrát nám moc nevyšlo. První den mrholilo, další dny bylo mlhavo.

Tipy na závěr

třídenní jízdenka na vaporetto
ostrov Burano
noční Benátky
doporučujeme ztratit se v úzkých uličkách

Náklady na cestu pro 3 osoby

Kemp100,— €
Třídenní jízdenka na vaporetta66,— €
Benzín3000,— Kč
Rakouská dálniční známka240,— Kč
Mýtné na dálnicích v  Itálii30,— €
Jídlo v  ČR450,— Kč
Pojištění300,— Kč
Plyn do vařiče120,— Kč (1x malá bomba)