Jižní Finsko 2023

Dvoutýdenní dovolená karavanem po Jižním Finsku. Tentokrát společně s mamkou a kajakem. Navštívili jsme spoustu národních parků, chodili jsme pěšky a jezdili na lodích. Jižní Finsko 2023

1. den, 10.7.2023, přesun přes Polsko a Pobaltí

V neděli večer v 19 hodin přebíráme obytný vůz v Holešově a přejíždíme k nám domů, kde balíme věci. Vyrážíme na cestu kolem desáté večerní, cílem je jet přes noc a přesunout se přes Polsko. V noci se jelo dobře, skoro celá cesta vedla po dálnici, provoz nebyl velký. Ráno překračujeme litevskou hranici a pokračujeme průjezdem přes Lotyšsko a Estonsko. Cestou si děláme odbočku do národního parku Soomaa, kde se jdeme vykoupat do místních rašeliných jezírek. Večer parkujeme kousek před Talinnem na zastrčeném parkovišti u řeky a přespáváme.

2. den, 11.7.2023, trajekt do Finska, Porvoo, Ruotsinpyhtää, Verla, NP Repovesi

Trajekt z Talinnu do Helsinek nám jede v 8 hodin a cesta trvá dvě a půl hodiny. Helsinkami jen projíždíme a jedeme směrem na Porvoo, kde si dáváme první zastávku. Procházíme si centrum s dřevěnými domy a dlážděnými ulicemi. Pokračujeme na Ruotsinpyhtää, kde se nachází stará huť a jsou zde ukázky řemesel. Další krátkou zastávkou je Verla, kde je stará papírna z 19. století. Večer dojíždíme na parkoviště Lapinsalmen v NP Repovesi. Je to hlavní parkoviště v tomto parku. Večer jsme ještě zvládli krátký výlet na tábořiště Lapinsalmi. Spíme na parkovišti, je zde více camperů.

3. den, 12.7.2023, NP Repovesi

Dnes máme v plánu zůstat v národním parku Repovesi a trochu si ho prohlédnout. Ráno nafukujeme kajak a paddleboard a vyrážíme na výlet po jezerech. Dojeli jsme až na konec jezera Kuutinlahti, kde se již nedá dále pokračovat. Se sousedním jezerem je spojeno jen kanálem na splavování dřeva, toho času suchým. Cestou jsme jeli kolem skály se skalními kresbami, ty jsme však neviděli. Cestou jsme si na tábořišti Kapiavesi udělali na ohni oběd. Nakonec jsme zajeli až k přístavišti Määkijä.
Po návratu jdeme ještě na pěší výlet okolo jezera Terrilahti na jehož trase je potřeba překonat úzkou šíji pomocí samoobslužného přívozu. Spíme opět na parkovišti.

4. den, 13.7.2023, Savonlinna, Kerimäki, NP Kolovesi

Ráno vyjíždíme do Savonlinny, kde si děláme krátkou procházku městem a okolo hradu Olavinlinna. Další zastávkou je Kerimäki, kde se nachází velký dřevěný kostel, možná největší na světe, ale určitě největší ve Finsku. Poté již jedem do národního parku Kolovesi, kde jsme si udělali dva kratší okružní výlety z parkoviště Nahkiaissalo. Na tábořišti Lohilahti jsme si udělali oběd, je zde pěkné ohniště. Po návratu na parkoviště jsme si zašli ještě podívat na přístaviště Hirviniemi, které také bylo moc hezké (s úplně novými toaletami a dřevěnou terasou na stan). Večer přejíždíme na parkoviště Kirkkoranta, kde je i přístaviště odkud chceme zítra podniknout výlet na lodích.

5.den, 14.7.2023, NP Kolovesi

Dnes nás čeká velký výlet na lodích po jezerech NP Kolovesi. Z přístaviště Kirkkoranta vyrážíme severním směrem a míříme ke skalním kresbám Ukonvuori. Zde je přístaviště a dvěvěný chodník ke skalní kresbě. Tu jsme nakonec našli, ale není moc dobře znatelná. Naštěstí někdo do zábradlí vyryl šipky ukazující směr kde kresbu hledat (už se ani nedivíme, proč jsme neviděli kresby v NP Repovesi). Pokračujeme přes jezero Ukonlahti na jehož konci je úzký průplav do jezera Metsoselkä. V průplavu je nutné kousek přenést loď, ale není to problém. Pokračujeme na tábořiště Vaajasalo, kde si dáváme svačinu. Toto tábořiště je na sklanatém poloostrově a je moc pěkné. Nachází se zde 5 teras pro stany, záchody, sklad dřeva, několik ohnišť a molo. Vše je rozmístěno na skalkách s borovicemi. Po přestávce pokračujeme na náš výchozí bod do přístavu Kirkkoranta, cestou proplouváme jedním užším místem s kameny. Celý výlet měl cca 16 km, ale hladina byla klidná a jelo se dobře.
Odpoledne se přesouváme do národního parku Koli, který tvoří skalní hřeben vysoko nad jezerem Pielinen. Zastavujeme na parkovišti pod lanovkou, ale nesmí se zde nocovat. Večer jsme si udělali krátkou vycházku po nejvyšších vrcholech NP Ukko-Koli, Akka-Koli a Paha-Koli. Na noc jsme sjeli k jezeru Jero, kde nocujeme na parkovišti Painemenvaara, odkud chceme zítra jít na další výlety.

6. den, 15.7.2023, NP Koli

Vyrážíme přímo z našeho nocležiště po značené cestě na vrchol Mäkrä, poté přes chatu Ikolanaho jdeme na Ukko-Koli. Okruh je značen černou barvou. Na Ukko-Koli jsme navštívili návštěvnické centrum a poté se již vracíme zpět k autu po červeně značené stezce mimo hlavní hřeben.
Odpoledne jsme zahájili přesun do národního parku Etelä-Konnevesi. Jedeme přes Nurmes a Kuopio, kde se na chvíli zastavujeme. V národním parku jedeme do přístaviště Hanhitaipale, kde je větší molo, skluz pro lodě, ohniště, toalety a klid. Parkujeme přímo u vody, takže to zítra budeme mít s loděmi kousek.

7. den, 16.7.2023, NP Etelä-Konnevesi

V plánu máme okružní výlet na lodích po jezeře Konnevesi. Plánovaná trasa je zakreslena v mapě národního parku. Až později zjišťujeme, že je rozplánovaná na 3 dny. Dnes celkem fouká a na jezeře jsou v otevřenějších částech vlny, takže se jede hůře. Projíždí se mezi menšími ostrůvky na kterých jsou chaty. Nakonec jsme neobjeli trasu celou, ale jen cca 11 km. Cestou jsme si dali pauzu na jednom z ostrovů. V poledne jsme byli zpět v přístavu, ale bylo to dnes náročné.
Na odpoledne jsme se vypravili na pěší výlet z parkoviště Kalaja kolem jezera Vuori-Kalaja. Okruh má 4.6 km, zvládli jsme i krátkou odbočku k přístavišti Kjertolahti, kde nic není. Okruh kolem jezera vede přes skalní vrchol, odkud jsou pěkné výhledy.
Večer se přesouváme směrem na Jyväskylä, zajíždíme na parkoviště Taikinainen poblíž Konnevesi. Parkoviště je pěkně zastrčené v lese a je to kousek k řece. Je zde přístřešek, ohniště a WC.

8. den, 17.7.2023, Jyväskylä, Petäjävesi, NP Helvetinjärven

Jyväskylä se zastavujeme na krátkou zastávku, spojenou s nákupem a prohlídkou staveb od Alvara AAlta. Prošli jsme si univerzitní kampus a jeho muzeum poblíž. Přesouváme se do Petäjävesi, kde je starý dřevěnný kostel z roku 1763, který je zapsaný na seznamu UNESCO. Jdeme na prohlídku kostela. Poté již následuje přesun do NP Helvetinjärven, který máme cestou a není to daleká zajížďka. V parku jsme si udělali kratší výlet z parkoviště Kankimäki k tábořišti Iso Ruokejärvi a zpět. Bohužel se výlety v parku nedají moc dobře zokruhovat, takže jsme si prohlédli soutěsku s jezerem Helvetinjärvi. Tábořiště Iso Ruokejärvi je moc pěkné, je zde obvyklé vybavení a více míst na stany.
Večer jsme se ještě přesunuli do dalšího blízkého národního parku Seitsemisen. Jeli jsme nejkratší cestou, to však nebyla dobrá volba protože lesní cesty byly úzké. Je lepší jet po cestě od hlavního návštěvnického centra parku. Zastavili jsme na parkovišti Kirkas-Soljanen, které je opravdu hezké. Jsou zde místa pro karaveny a úplně perfektní grilovací domek. Blízko je i jezero, kolem kterého jsme ještě večer zvládli krátkou okružní trasu.

9. den, 18.7.2023, NP Seitsemisen

Dnes nás čeká celodenní výlet po NP Seitsemisen. Začínáme červeným okruhem kolem tábořiště Hukilampi až ke staré farmě Kovero. Zde se otáčíme a jdeme zpět k tábořišti Jokiristi a odbočujeme ke starému vodnímu mlýnu. Poté se již vracíme k autu a přesouváme se dále k městu Turku. Dostali jsme tip na veřejnou saunu u jezera Säkylän Pyhäjärvi, takže toho využíváme a večer jdeme do sauny s ochlazováním v jezeře. Spíme u jezera.

10. den, 19.7.2023, NP Teijo

Přesouváme se do NP Teijo, kde jsme byli již minulý rok a moc se nám líbil. Jako první míříme na pěší okruh Sahajärvi z parkoviště Laviakallio se dvěma přívozy. Celkově se nám tento okruh líbil, částečně vede po skalkách s velkými plochými kameny. Přesouváme se na parkoviště k hlavnímu návštěvnickému centru Matildanjärvi a nafukujeme kajak. Napřed jedeme na plavbu po jezeře obhlédnout obsazenost jednotlivých tábořišť. Volné bylo tábořiště Roosinniemi. Já s Katkou jsme si sbalili stan a vyrazili na lodi k tábořišti, mamka tam za námi došla pěšky. Večer jsme grilovali, spali jsme na tábořišti a mamka se vrátila do karavanu.

11. den, 20.7.2023, NP Teijo

Ráno balíme stan, nakládáme věci na loď a jedeme další kolečko po jezeře. V karavanu na nás čeká snídaně, po které dosušujeme stan a balíme loď. Pěšky jdeme přes tábořiště Endal okolo jezera Puolakkajärvi k dalšímu tábořišti Teerisaari a poté ještě k tábořišti Vicksbäckinlahti a zpět. Před parkovištěm je ještě jeden krátký naučný chodník, který také zařazujeme.
Začínáme se přesouvat směrem k Helsinkám, na noc jsme si zajeli do přírodní oblati k jezeru Meiko. Zde jsme si udělali krátkou večerní procházku k vodě a spíme na parkovišti.

12. den, 21.7.2023, Helsinki, Tallin, přesun do Litvy

Jako první se jedeme podívat do skanzenu na ostrůvku Seurasaari a poté jedeme k přístavu společnosti VikingLine, který se nachází poblíž Tržního náměstí, v podstatě v centru města v části Katajanokka. Zde parkujeme na poměrně drahém parkovišti, ale nedá se nic dělat, v centru Helsinek to bude všude podobné. Jdeme omrknout evangelickou katedrálu Tuomiokirkko a skalní kostel Temppeliaukio. Přes Kamppi a Keskustu se vracíme zpět k Tržnímu náměstí, kde si dáváme na oběd ryby v jednom z mnoha stánků. Poté již jdeme do přístavu, protože do 13. hodiny bychom měli být připraveni u lodi, která vyplouvá ve 14 hodin. Plavba do Tallinu trvá 2.5 hodiny a jako první musíme najít benzinku, abychom dotankovali. Dojížděli jsme v podstatě na výpary. Rovnou zde necháváme auto, protože centrum je nedaleko a je malinké. Procházíme se pěknými uličkami, na hlavním náměstí oproti minulému roku vyrostly nové lavičky se zelení.
Navečer se vydáváme na přejezd před Pobaltí a končíme kolem druhé hodiny ráno na litevských hranicích. Do Vilniusu to máme již jen kousek, který si nechám na ráno.

13. den, 22.7.2023, Vilnius, Trakai

Dojíždíme do Vilniusu a parkujeme na placeném parkovišti kousek od centra. Přes řeku přecházíme do centra a jdeme na hradní vrch a poté pokračujeme do části Ožukis a poté to bereme přes uličky zpět. Zastavujeme se na oběd a odpoledne odjíždíme k hradu Trakai a poté již pokračujeme domů. Spali jsme na parkovišti u Waršavy.

14. den, 23.7.2023, příjezd domů

Posledních pár hodin cesty jsme zvládli dopoledne a u nás jsme vybalili věci, trochu uklidili auto a poté ho jeli vrátit. Vše proběhlo v pořádku.

Národní parky ve Finsku

Některé národní parky jsme navštívili již loni při našem cyklovýletě, takže jsme věděli do čeho jdeme. Stejně jako v našem oblíbeném Švédsku je zázemí v parcích perfektní. Parkoviště s dostupnými čistými toaletami, informační mapy nástěné i tištěné, krásná jezera s možností spuštění kajaku, krásná tábořiště zásobená dřevem. Prostě paráda, takto by to mělo vypadat. V příštích letech bychom chtěli určitě navštívit některé národní parky s kajakem a udělat si několikadenní výlet po tábořištích, např. NP Kolovesi se nám moc líbil.