Istanbul 2007

Eurovíkend v Istanbulu. Prohlídka nejznámějších památek a mešit, vařená kukuřice, turecké lázně, plavba přes Bospor. Všechno v tomhle tureckém městě s lehkým nádechem orientu. Istanbul 2007

1.den, 27.10.2007, let do Turecka - Modrá mešita - Egyptský a Velký bazar - Nová mešita

Pro výlet do Istanbulu jsme zvolili eurovíkend cestovní kanceláře Buzola s cenou 6790,— Kč za osobu včetně letištních poplatků, ubytování v hotelu (3 noci) a snídaní (3x). Vybrali jsme si hotel Metropol, který byl z těch levnějších a nachází se v historickém centru Istanbulu (ostatně jako většina hotelů nabízených v rámci eurovíkendů). Sraz je v pátek v 23.15 na letišti, odlet v 1.15 a kolem šesté hodinky již stojíme před naším hotelem. Bohužel nás ubytují až po dvanácté hodině, takže si nechámáme zavazadla v jedné místnosti a vyrážíme do města. Jako první jdeme pochopitelně do oblasti Sultanahmed, kde se nacházejí nejvýznamější Istanbulské památky. Je ještě poměrně brzy ráno a ještě nic není otevřeno. Jdeme si prohlédnout bývalý Hipodrom a na něm stojící dva obelisky a litinový Hadí sloup. Dále si procházíme přilehlou část města a měníme peníze (za 1,— € je 1,70 YTL), protože je ještě skoro všude zavřeno. Jako první navštěvujeme v 9 hodin Modrou mešitu (Sultan Ahmed Camii). Vstupuje se do ní z odvrácené jihozápadní strany. Před vstupem je nutné si vyzout boty a umístit je do igelitového sáčku. V mešitě je vyhrazený prostor pro turisty, focení je naprosto bez problémů i ze stativu, vstupné se do mešit neplatí. Chvíli sedíme na koberci a prohlížíme si celou mešitu, turistů začíná přibývat. Dále pokračujeme do blízkých lázní paní Hürrem (Haseki Hürrem Hamam), které se nacházejí v prostoru mezi chrámem Aya Sofya a Modrou mešitou. V těchto tureckých lázních z 16. století se nachází prodejní výstava a muzeum koberců (vstup zdarma). Pokračujeme k paláci Topkapi (Topkapi Sarayi), který však nemáme v plánu navštívit (podle referencí známých i na internetu to za to nestojí). Procházíme branou na první nádvoří (jsou zde podél chodníků krásné stromy) a zastavujeme se až u brány na druhé nádvoří, kde je již vyžadované vstupné (10,— YTL + příplatky za harém, klenotnici, …). Blíží se dvanáctá hodina, začínáme mít hlad a tak se přesouváme směrem ke Galatskému mostu a cestou jsme našli malý bufet, kde jsme si každý dali köfte (mleté maso) v housce a čaj (dohromady 8,— YTL). Poté se jdeme ubytovat na hotel a trochu se vyspat. Odpoledne pokračujeme s prohlídkou v okolí Galatského mostu, navštěvujeme Egyptský bazar (Misir Çarşışı) proslavený obchůdky s kořením a různými dalšími dobrotami a pokračujeme na Velký bazar (Kapali Çarşı). Jedná se o největší zastřešenou tržnici, na nás je tu však příliž mnoho lidí a připadáme si jako na nějakém vietnamském tržišti. Bazar je rozdělen na části podle převládajícího zboží. Chtěli jsme si koupit džezvu na vaření kávy, koupli by jsme ji tady za cca 20,— YTL (pevná cena vyznačená přímo na zboží). Vracíme se zpět a jdeme navštívit Novou mešitu (Yeni Camii) z 16. století. Nachází se téměř na nábřeží u Galatského mostu, je obklopena spoustou holubů a prodavačů všelijakých dobrot (vařená nebo pečená kukuřice, pečené kaštany, pečivo, …). Samotná mešita je velice podobná Modré mešitě, jen je trochu menší (a je zde méně turistů). Pokračujeme procházkou po Galatském mostě kolem zástupů rybářů a hledáme něco k zakousnutí. Nakonec si dáváme přímo na Galatském mostě v levné restauraci rybí sendvič (pečená ryba a salát v bagetě za 3,— YTL). Podobné sendviče dělají všude v okolí mostu v různých stáncích nebo přímo na malých lodích. Ceny jsou stejné. Pokračujeme vařenou a pečenou kukuřicí a poté jdeme ještě na chvíli do Egyptského bazaru.

2.den, 28.10.2007, Rüstem Paşa Camii - Süleymaniye Camii - Valensův akvadukt - Cisterna Yerebatan - Aya Sofya

Ráno si jdeme vyfotit rybáře na Galatský most a pokračujeme k Rüstem Paşa Camii. Tato menší mešita se nachází poblíž Egyptského bazaru, vchod je z jedné z menších uliček. Tato mešita z 16. století je snad nejhezčí jakou jsme v Istanbulu viděli, zvenčí i zevnitř je pokryta kachlemi z İzniku. Navíc zde není již tolik turistů a tak zde můžete být úplně sami. Dále pokračujeme na jeden z Istanbulských pahorků do největší istanbulské Süleymanovy mešity (Süleymaniye Camii). Poblíž jsme si v krámku s kovanými výrobky koupili džezvu za 5,— YTL,— (obchod ZAFER-IS na ulici Mimar Sinan Cadesi). Dále máme v plánu Valensův akvadukt ze 4. století, který se nachází východně od Süleymaniye. Dále již pokračujeme směrem k Atatürkově mostu a po ulici Haci Kadin Cadesi. Zde si dáváme oběd (pilav, köfte s bramborem a makaróny s pálivou smetanovou omáčkou, vše za 10,— YTL). Pokračujeme do oblasti Sultanahmet, kde máme ještě dnes v plánu navštívit cisternu YerebatanChrám boží moudrosti. Musím říct, že nás obě tyto stavby překvapily obrovským prostorem uvnitř. Podzemní cisterna z 6. století (Yerebatan Sarnici, vstup 10,— YTL) sloužila k zásobování vodou, dnes se tu prochází po chodníčku, sloupy jsou nasvětleny reflektory. Focení není zakázáno, ale stativ není povolen a musí se zanechat u vstupu. Při vstupu do Chrámu boží moudrosti (Aya Sofya, vstupné 10,— YTL) jsme si připadali strašně malí. Hlavní prostor s mohutnou kopulí nás překvapil svými rozměry, dobrý výkon na 6. století. Původně se jednalo o křesťanský chrám (do roku 1453 největší na světě), po dobytí Istanbulu Vilémem Dobyvatelem byl přeměněn na mešitu (přibyly 4 minarety) a v roce 1935 prohlášen za muzeum. Nezapomeňte navštívit také galerii, kde se nacházejí krásné mozaiky a určitě si zde i najdete další zajímavý pohled do hlavního dómu (na galerii se neplatí vstupné!). A když budete mít štěstí, protlačíte se i k plačícímu sloupu. V chrámu se může fotit, ale podobně jako v cisterně musí stativ zůstat u vstupu. Večer jsme si dali ještě kafe v malé místní kavárně (1,50 YTL).

3.den, 29.10.2007, Galatská věž - asijská část - návštěva lázní

Dnes nás čeká výlet po nové evropské části Istanbulu a poté přejezd do asijské části. Jako první navštěvujeme Galatskou věž (10,— YTL, stativ se musí nechat u vstupného). Zrovna nám nepřálo počasí a byl mírný opar, přesto je výhled pěkný. Přímo před Vámi je zátoka Zlatý roh, za ní se nachází historická evropská část, přes úžinu Bospor je vidět asijská část i se zavěšeným mostem. My dále pokračujeme po ulici Istiklal Cadesi plné obchodů. Odbočili jsme a šli se podívat na arménský kostel do jedné z bočních uliček. Za chvíli jsme již na náměstí Taksim. Zde je plno tureckých vlajek, u památníku republiky jsou položeny věnce. Také se zde otáčí historická tramvaj, která projíždí celou ulicí Istiklal Cadesi. Pokračujeme do přístaviště Kabataş, hned vedle paláce Dolmabahçe. Kupujeme si jízdenky a vyrážíme na asijskou stranu do přístavu Üsküdar. Kousek za přístavem jsme našli menší levnou restauraci a dali jsme si rychlý oběd (fazolová polévka, bílý chléb, dohromady 5,— YTL). Naším cílem je najít malou mešitu Çinili Camii, která má být vyzdobena kachlemi z İzniku. Poblíž se podle průvodce mají i nacházet místní lázně, takže máme další motivaci mešitu najít. Je to ale poměrně složité, popis trasy je dost špatný. Proto se musíme ptát místních, čím více se k mešitě blížíme, tím jsou jejich reakce rychlejší. Nakonec jsme ji našli, správce nás pouští dovnitř. Mešita je opravdu malá a nejvíce se podobá námi již dříve navštívené Rüstem Paşa Camii. Velká škoda je, že do mešity byly instalovány radiátory a klimatizace. Správci jsme do kasičky dali nějaké drobné za návštěvu a kousek od mešity jsme našli i turecké lázně. Cena za kompletní servis zahrnující koupel, sedření z kůže a masáž je zde 25,— YTL. My však máme pouze posledních 30,— YTL a snažíme se vysvětlit pouze turecky mluvícímu personálu, že bychom potřebovali zaplatit v €. Po různých přepočtech na € a následné vrácení peněz v tureckých lirách nás nakonec vyšly lázně na 20,— YTL za osobu. Lázně zde mají oddělené části pro muže a ženy, takže se rozdělujeme a jdeme na to. Po zhruba hodině a půl jsme krásně vydrhnutí a pokračujeme k asijskému nádraží Haydarpaşa. Tady nasedáme na loď, která nás zaveze zpět ke Galatskému mostu, kde se ještě potloukáme po okolních uličkách.

4.den, 30.10.2007, rybí trh Kumkapi - litinový kostel sv. Štěpána

Dnešní program je již úplně volný, chceme se jenom podívat na rybí trh v části Kumkapi a dále na litinový kostel nacházející se na druhé straně historické části Istanbulu. Takže před sebou máme pěknou vycházku. Na rybím trhu se teprve všechno chystá na dnešní den, ryby jsou překládány z dřevěných bedýnek a skládány na podnosy, aby vypadaly co nejlépe. Všude je pochopitelně cítit typický zápach. Přes Velký bazar pouze procházíme a za chvíli jsme na nábřeží, po kterém jdeme až k litinovému kostelu sv. Štepána, který se nachází mezi zastávkami FenerBalat přímo na nábřeží. Jedná se o pravoslavný bulharský kostel vyrobený ve Vídni, dopravený a sestavený v Istanbulu. Dovnitř nás pouští správce, kostel je celý z litiny, až na podlahu a drobné kamenné výplně. Správci jsme vhodili drobné do kasičky a zpět ke Galatskému mostu jsme se svezli ze zastávky Balat lodí. Na oběd si opět dáváme pouze polévku s bílým chlebem. Máme ještě chíli čas a jdeme se tedy naposledy podívat na Modrou mešitu a do oblasti Sultanahmetu. Poté již jdeme na hotel a v sedm večer odjíždíme na letiště, kolem půlnoci jsme již na letišti v Ruzyni.

Eurovíkend

Zvolili jsme eurovíkend s cestovní kanceláří Buzola. V ceně je letenka, ubytování v hotelu a snídaně. Prodávají se zájezdy na tři nebo čtyři noclehy, na prohlídku Istanbulu podle nás stačí kratší varianta. Ceny nejlevnějších zájezdů se pohybují kolem 4000,— Kč, dále je třeba připočíst letištní taxy a palivový příplatek ve výši cca 2300,— Kč. My jsme byli ubytováni v hotelu Metropol, který se nachází na ulici Ibni Kemal Cadesi, v centru historické části Istanbulu, asi deset minut chůze od Sultanahmetu. Pokoje jsou jednoduše zařízené, WC a sprchový kout jsou součástí každého pokoje. Snídaně byla formou švédského stolu, který však nebyl příliž pestrý.

Doprava po Istanbulu

Městem projíždí jedna hlavní trasa tramvaje. Jedná se o podobnou soupravu jako jezdí u nás, je však výrazně delší. Přes úžinu Bospor a v zátoce Zlatý roh je v provozu lodní doprava. Po ulici Istiklal Cadesi jezdí mezi stanicemi Tünel a Taksim historická tramvaj (pravděpodobně se neplatí jízdné). Ke stanici Tünel se také můžete dostat od Galatského mostu podzemní dráhou Tünel, která je druhá nejstarší na světě (po londýnském metru) a zároveň nejkratší (má jen dvě zastávky). V době naší návštěvy bohužel procházelo metro rekonstrukcí. Na všechnu hromadnou dopravu se v blízkosti zastávek prodávají žetony (1 ks za 1,30 YTL), které se vhazují do turniketu oddělujícího zastávku. Platnost žetonu končí po opuštění ohraničeného prostoru u zastávek, v případě potřeby přesednout na jiný dopravní prostředek musíte použít další žeton. V Istanbulu se nacházejí dvě hlavní vlaková nádraží, evropské Sirkeci a asijské Haydarpaşa. Doprava mezi nádražími je zajišťována lodní dopravou, přístaviště se nacházejí v bezprostřední blízkosti obou nádraží.

Jídlo

Nepříjemně nás překvapily ceny jídla. Pokud použijete levné restaurace (možná spíš bufety), připravte si cca 5,— YTL za které pořídíte köfte s bramborem a k tomu pilav. Levnější jsou polévky (výborná je fazolová) přibližně za 2,50 YTL. Ke všemu jídlu je k dispozici spousta čerstvého bílého pečiva, které je nachystáno na stole. Výhodou bufetů jsou nižší ceny než v okolních restauracích a hlavně se zde nachází várnice s různými jídly, takže můžete prstem ukázat na co máte chuť. Bufety bývají využívány i místními, v období oběda může být plno. Zcela jistě budete místní obsluhou vřele přivítáni, zavedeni ke stolu, bude Vám nabídnuta voda. s placením jsme neměli problém, ceny odpovídaly přesně tomu, co je uvedeno na ceníku. Za snědený chléb se nic nepřiplácí a je opravdu výborný. Dále určitě neodoláte spoustě drobných stánků, které jsou prostě všude. V době naší návštěvy byly nejvíce v kurzu vařená a pečená kukuřice (1,— YTL), pečené kaštany (100g za 3,— YTL) a různé druhy čerstvého pečiva. V okolí Galatského mostu se dají koupit pečené ryby, kreré se tu přímo připravují na grilu. Většinou jsou prodávány jako sendvič v bagetě s trochou zeleniny.

Nakupování

Většina turistů navštěvuje Velký bazar. Je zde spousta obchodů a obrovský zmatek. Nám se však líbil více Egyptský bazar nacházející se poblíž Galatského mostu, protože zde byl příjemnější sortiment a není tak rozlehlý. Zajímavé jsou i uličky v okolí, které jsou plné různých krámků. Pokud chcete koupit něco běžného a opravdového, nehledejte to na Velkém bazaru, ale tady.

Vstupné

v Istanbulu se vstupné snad do všech památek ustálilo na ceně 10,— YTL. Mile jsme byli překvapeni, že se nedoplácelo za vstup na galerii v chrámu Aya Sofya, kde se nacházejí cenné mozaiky. Naopak vstupné 10,— YTL na Galatskou věž se nám zdá celkem vysoké.

Turecké lázně (hamam)

Sehnat na internetu tip na návštěvu tureckých lázní je celkem problém. V průvodci je pár lázní vytipovaných, jedná se však většinou o turistické lázně. Ty se vyznačují vysokými cenami, společným provozem mužské a ženské části a anglicky mluvícím personálem. i lázně v průvodci označované jako místní se zásluhou dobré reklamy přeměnily na lázně komerční. Nám se nakonec podařilo jedny zastrčené najít a to na asijské části poblíž mešity Çinili Camii, lázně nesou shodné jméno Çinili Hamamı. Cena za kompletní péči je 25,— YTL, což je sice pořád více než jsme čekali, ale díky zvláštnímu přepočtu z € na liry nás nakonec lázně stály cca 20,— YTL. Mužská a ženská část je striktně oddělena. V první místnosti se po obvodu nacházejí odpočívárny, dále následuje místnost s toaletami a sprchami, poslední je místnost s velkou kupolí, kde se nachází sauna, vahřívaná deska a po obvodu kóje pro soukromou očistu. Kompletní proces zahrnuje pořádné předehřátí celého těla v sauně a na vyhřívané mramorové desce. Dalším krokem je pořádné vydrhnutí žíňkou za pomoci obrovského množství mýdlové pěny. Po opláchnutí sedřené kůže následuje masáž opět za pomoci mýdlových bublin. Ta byla v mužské části dost brutální, párkrát mi při ní křuplo v zádech, ale bez následků (takže kontrolovaně). Turek s knírkem se na mě dost vyřádil, oproti u nás známé masáži je tělo více protahováno (rozuměj lámáno) a je použita velká síla (měl jsem zaťaté zuby bolestí, přesto ten turek ještě přitlačil). V ženské části byla masáž slabší, Katka od toho očekávala více. Já jsem byl nakonec rád že jsem to ve zdraví přežil. Následuje odpočinek, já jsem dostal nahřátou osušku a později i ručník na utření vlasů, Katka musela použít menší utěrku. Ženská část tedy byla celkově slabší, je to takto uvedeno u některých lázní i v průvodci. Celkově kompletní kůra zabere cca 1,5 hodiny. Na závěr bych uvedl ceny v ostatních lázních v evropské části Istanbulu: Gedikpaşa Hamamı 35,— YTL, Cağaloğlu Hamamı 30,— €, Sultanahmet Hamamı 40,— YTL, Çemberlıtaş Hamamı 40,— YTL, Suleymaniye Hamami 60,— YTL. a na závěr tip na místní lázně v evropské části: našli jsme jedny malé lázně na ulici Haci Kadin Cadesi (mezi Süleymaniye Camii a Atatürkovým mostem) za 15,— YTL a kousek od hotelů na ulici Alayköşkü Cadesi (poblíž chrámu Aya Sofya) s neznámou cenou (nepodařilo se mi z toho Turka cenu dostat, on nevládl angličtinou a já turečtinou). Bohužel jsou tyto místní lázně pouze pro muže.

Mapy a průvodci

Jako průvodce jsme používali Turecko od Lonely Planet. Část zabývající se Istanbulem je zde obsáhlá, pokud ale v budoucnu neplánujete návštěva zbývající části Turecka bude pro Vás lepší volbou průvodce Istanbul od stejného vydavatele. Součástí je i mapa, která však zabírá v podrobnějším měřítku pouze evropskou část. Od delegátky CK jsme dostali plán Istanbulu, obdobný jsme si již přivezli. Jedná se však pouze o plán města, menší ulice nejsou zakresleny a mnoho jich není popsáno jmény, takže je orientace dost ztížená. Pokud máte v plánu návštěvu pouze evropské části, vystačíte si s mapou v průvodci a plánem města. Pro návštěvu asijské části a některých méně navštěvovaných míst doporučujeme koupi kvalitnější mapy města. Například námi navštívená mešita Çinili Camii a litinový kostel sv. Štepána není zakreslen v mapě ani v průvodci.

Náklady na cestu pro dvě osoby

Pojištění152,— Kč
Eurovíkend (včetně všech poplatků)13 780,— Kč
Vstupné60,— YTL (960,— Kč)
Doprava, jídlo a pod.110,— YTL (2 720,— Kč)
Turecké lázně40,— YTL (640,— Kč)