Osoblažsko 2007

Na kolech zapomenutým krajem u polských hranic. Osoblažsko 2007

1.den, 5.7.2007, cesta na Osoblažsko - cyklovýlet v  okolí Osoblahy

Vyrážíme brzy ráno autem a kolem deváté hodiny jsme již v kempu v Osoblaze a platíme zatím za první noc. Po rozbalení stanů sundáváme kola z auta, převlékáme se a jedeme na první seznamovací výlet s okolím Osoblahy. Jako první máme na programu prohlídku místního židovského hřbitova. Po usilovném hledání se nám konečně hřbitov podařilo najít, je skrytý mezi zahrádkami. Určitě ale stojí za zhlédnutí. Dále jedeme severním směrem, podél potoka Prudnik je v mapě zakreslená stezka do Slezských Rudoltic. Ta však existuje pouze na mapě, takže se kousek vracíme a zkratkou přes pole se dostáváme do Slezských Rudoltic. V této vesnici na kraji světa se nachází bývalý zámek, podepsalo se však na něm hospodaření bývalého JZD, takže je v dost žalostném stavu. Pokračujeme kolem Velkého Pavlovického rybníka přes Hlinku do vesnice Dívčí Hrad. Tady si prohlížíme zámek, který je však zavřený. Radek se ještě jede podívat na odkryv Oblík. Dále pokračujeme do vesnice Liptaň a jedeme se podívat na bludný balvan, který se nachází kilometr od vesnice. Vracíme se zpět do obce a chceme se podívat na místní rozhlednu. Výšlap je opravdu náročný, značnou část musíme tlačit kola. Rozhledna se nachází hned vedle vysílače, jedná se o dřevenou volně přístupnou stavbu, poblíž se nachází i dřevený přístřešek. Ten využíváme, protože začíná pršet. Naše další cesta pokračuje na nádraží do Třemešné. Časově nám to akorát vyšlo, úzkorozchodný vlak do Osoblahy jede za asi 15 minut. Kupujeme skupinovou jízdenku a 6 lístků pro kola. Skoro všechny kola se vešly do lokomotivy. Cestou jsme se míjeli s historickou lokomotivou, která na této trati přes prázdniny jezdí. bližší informace o trati najdete na stránkách Osoblažska. V Osoblaze jedeme na náměstí a v hospodě na rohu si dáváme pivo a něco k jídlu. Poté se vracíme do kempu, dnes jsme najeli 44 km.

2.den, 6.7.2007, cyklovýlet přes Město Albrechtice a  Polsko

Vyrážíme kolem deváté a jedeme po cyklostezce č. 6116 do Bohušova a na hrad Fulštejn. Pod hradem se u řeky nachází kemp s chatkama, ale není na první pohled tak hezký jako v Osoblaze. Pokračujeme na Slezské Rudoltice k zámku, který ovšem není běžně přístupný. Dále cyklostezka pokračuje podél státní hranice ke zřícenému kostelu v zaniklé obci Pelhřimovy. V tomto úseku se připravte na horší kvalitu cesty, celý úsek je nezpevněný. Ve Městě Albrechticích si dáváme v  restauraci naproti autobusovému nádraží oběd a pokračujeme po stezce č. 55 podél řeky Opavice až k zámku Linhartovy (zámek je otevřený a opravený). Zde přejíždíme přes státní hranici, všichni máme trvalé bydliště v pásmu malého příhraničního styku. Projíždíme přes polské město Glubczyce na hraniční přechod v Osoblaze a v kempu si vaříme večeři. Dnes jsme najeli 72 km.

3.den, 7.7.2007, cyklovýlet Hošťálkovy - Karlovice - Nové Heřmínovy - Krnov - Hošťálkovy

Balíme stany a přesunujeme se autem do vesnice Hošťálkovy. Jedeme po silnici do Karlovic, napřed však musíme vyšlapat kopec do sedla nad Starými Purkraticemi. Čeká nás sjezd zpět do údolí, silnice je však v celkem žalostném stavu. V Karlovicích se napojujeme na cyklostezku č. 6070 vedoucí podél železniční trati kolem bunkrů tvořících linii opevnění. Dále pokračuje po stezce č. 6073 do Nových Heřmínov a poté po stezce č. 503 do Zátoru. Jedeme ochutnat místní kyselku, trápí nás však hlad. Nejbližší hospodu jsme našli až v Branticích, za to však byla výborná. Z cesty k ní byla značená odbočka. Za pár korun jsme se výborně najedli a pokračovali jsme na Krnov a poté po stezce č. 55 podél Opavice zpět do Hošťálkov (celekm 68 km). Naložili jsme kola na auta a cestou domů jsme se ještě zajeli podívat na rozhlednu Hanse Kudlicha v Úvalně. Rozhledna je kamenná s dobrým výhledem (vstupné 10,— Kč).

Ubytování

Na dvě noci jsme byli ubytováni v autokempu v Osoblaze. Kemp nás velmi mile překvapil jak kvalitou nabízených služeb, tak velmi příjemnou cenou. Areál kempu je nově vybudovaný, nachází se zde čisté sociální zařízení, kuchyňka s elektrickými vařiči, přístřešek pro případ horšího počasí, nové dřevěné chatky, krásné místo pro stany a i ohniště pro opékání. Celý areál je oplocen a jako bonus získáváte i vstup na místní koupaliště. Ceny platné pro rok 2007 byly 50,— Kč za stan, 30,— Kč za auto a 20,— Kč za dospělou osobu. Ubytování v plně zařízené (lednice, kuchyňská linka, teplá a studená voda) čtyřmístné chatce Vás přijde na 650,— Kč za noc. Dále si můžete za 10,— Kč koupit žeton do sprchy (3 minuty s možností přerušení). Tento kemp opravdu doporučujeme. Další možností je kemp ve vesnici Bohušov pod hradem Fulštejn, jsou zde také chatky, ale na první pohled nevypadal tak pěkně.

Náklady na cestu pro tři osoby