Maďarsko 2008

Cyklovýlet severním Maďarskem přes Czerhátskou vrchovinu a pohoří Mátra do Egeru, odpočinek na lodičkách na jezeře Tisza. Samozřejmě nemohla chybět návštěva termálních lázní. Maďarsko 2008

1.den, 24.5.2008, Ostrava – Štúrovo - Ostřihom - Vyšegrád

Do Ostravy jsme se přepravili auty a odjíždíme z hlavního nádraží v 6.25 vlakem Moravia. Nakonec jedeme pouze ve čtyřech společně s Romanem. Koupili jsme si jízdenku City Star z Ostravy do Štúrova za 2638,— Kč, dále jsme si v týdenním předstihu koupili místenky pro kola do tohoto vlaku po 30,— Kč za kolo. Ve vlaku si poté dokupujeme jízdenky pro kola také po 30,— Kč za kolo. Cesta probíhá bez problémů, abychom se naladili na Maďarsko otvíráme si láhev Egri Bikavér a poprvé používáme speciálně pro tuto příležitost zakoupené sklenice na víno z IKEA za 49,— Kč/6ks. Pro cestování to je vhodná volba, protože nemusíme litovat toho, že je rozbijeme. Ve Štúrovu jsme v 11 hodin a hned jedeme na most přes Dunaj a do Ostřihomi. Nádraží ve Štúrovu je poměrně daleko od města, na kole to však není problém. Přes opravený most přejíždíme do Maďarska. Most byl opraven v roce 2002 poté, co byl během 2. světové války zničen. Oprava byla provedena podle původního projektu, drobné rozdíly poznáte až na místě - na nové části totiž nejsou použity nýty, ale šrouby. V Ostřihomi si jdeme prohlédnout baziliku a za 250,— HUF se jdeme podívat i na rotundu, ze které je výborný výhled na celé město a Dunaj s mostem Márie Valérie. Převlékáme se do cyklistického oblečení a napřed jedeme asi 4 km po stezce podél Dunaje. Ta však poté končí a musíme dále pokračovat po silnici přes Vyšegrád až do Tahi, kde je kemp Duna. Dnes jsme najeli 53 km. Hledáme i v mapě zakreslený kemp, který se má nacházet na ostrově Szentendre, ale nepodařilo se nám ho najít. V kempu Duna stojí noc pro jednu osobu 1500,— HUF (později zjišťujeme, že byl jeden z dražších). Kemp je celkem pěkný, je rozdělený na jednotlivé parcely oddělené živými ploty. Je zde i bazén ve kterém se můžete osvěžit. Bylo však ještě před sezónou a voda nebyla vyčištěná.

2.den, 25.5.2008, Vác - pohoří Czerhát - Hollókő

Ráno přejíždíme po silnici přes ostrov Szentendre až k přívozu do Vácu. Chvíli čekáme a kupujeme si jízdenky. Nemile nás překvapila cena jízdenek, protože požadovali 400,— HUF za osobu a dalších 400,— HUF za kolo. Náladu jsme si spravili při prohlídce Vácu, náměstí je krásně opravené, jsou zde základy starého kostela a perfektní fontána s potůčkem. Zajeli jsme se ještě podívat na most přes potok Gombás a poté již vyrážíme směr pohoří Czerhát až do Hollókő. Jedeme přes Rád, Acsa, Magyar-nándor, Alsótold. Cesta přes pohoří Czerhát je příjemná, provoz není velký, krajina je pahorkatá, nejdelší (a jediné dlouhé) stoupání bylo 4 km dlouhé, ale mírné. Celkem jsme najeli 89 km. Prvně jedeme do kempu Panoráma nacházející se nad vesnicí. Je z něj krásný výhled na vesnici a okolní kopečky rovinatého Maďarska. Kemp stojí 700,— HUF na osobu a 600,— HUF za stan, jsou zde pěkné sociálky, kemp je čistý a oplocený. Večer jdeme na prohlídku staré části vesnice Hollókő zapsané na seznamu UNESCA. Procházíme se po uličkách Kossuth Lajos utca a Petőfi utca, jdeme se podívat i na hrad nacházející se nad obcí. Večer jdeme na pivo do hospody na začátku Kossuth Lajos utca.

3.den, 26.5.2008, Hollókő - Pásztó - Gylyatétő - Parád

Ráno jedeme fotit do vesnice, protože večer bylo světlo ze špatné strany. Poté ještě jedeme k hradu ze stejného důvodu a v místním obchodě kupujeme snídani a vracíme se do kempu, kde mezitím Katka s Romanen sbalili stany. Snídaně je dnes opravdu bohatá, čerstvé pečivo, tvaroh, jogurty, mléko, čaj a spousta dalších dobrot z místního obchůdku. K tomu úžasný výhled, nic nám nechybí. Dnes máme v plánu výjezd na Kékes, který je se svými 1015m n.m. nejvyšším vrcholem Maďarska. Z Hollókő jedeme do Szunypuszta a chceme přejet do Kisbarkány po nezpevněné cestě zakreslené v naší mapě. Cesta vede skrz kamenolom a ze začátku se tato zkratka zdá být jako dobrá volba. Postupně se však cesta horší a je plná bahna a rozježděná lesní technikou. Musíme kus tlačit kola bahnem, s naloženými brašnami to není nic příjemného. Takže tuto zkratku určitě nedoporučujeme. Tuto cestu jsme však volili také proto, že poblíž křižovatky s hlavní silnicí u vesnice Tar se nachází buddhistická stúpa. Její návštěvu doporučujeme, je to taková zvlášnost na kterou zde můžete narazit. Poté Vás totiž bude čekat zhruba 20 km dlouhé stoupání na Galyatető a na pohodu u stúpy budete už jen vzpomínat. Stoupání však není prudké (ostatně jako všechny v Maďarsku) a zhruba 10 km sjezd je poté za odměnu. Je půl páté a my jsme ztratili spoustu výškových metrů v dlouhém sjezdu, které bychom museli opět nastoupat. Rozhodujeme se, že Kekés si necháme na jindy a jedeme směrem na Parád, kde se cestou nachází kemp Túra. Kemp je pěkný, trochu všad vadí hluk z přilehlé silnice. Ceny jsou 700,— HUF za osobu, 700,— HUF za stan a 200,— HUF za kolo. Večer jdeme na večeři do místní restaurace, jejíž ceny nejsou vysoké. Dnes jsme najeli 66 km.

4.den, 27.5.2006, Parád - Sirok - Eger

Z kempu jedeme přes ParádRecsk do Siroku. Tady se jdeme podívat na zříceninu hradu, který se nachází na kopci nad obcí. Vstup je zdarma a určitě ten prudký výjezd do kopce stojí za to. Poté pokračujeme přes spoustu malých kopců až do Egeru. Jako první jsme se jeli ubytovat do kempu Tulipán (700,— HUF za osobu a 700,— HUF za stan). Jdeme na prohlídku města, ale v tomto horku je náš první cíl termální koupaliště nedaleko centra. Vstupné je 1250,— HUF za osobu na celý den. Je zde spousta bazénů s různě teplou vodou, spousta atrakcí. Areál se uzavírá v 18.30 a my poté pokračujeme do města. Jdeme k hradu, minaretu (pouze do 18 hodin) a k oporučené palačinkárně. Jídla zde jsou však drahá, takže jsme palačinku neochutnali. Kupujeme si zeleninu a večer si v kempu děláme salát a k němu si kupujeme pochopitelně láhev vína.

5.den, 28.5.2006, Eger - Egerszalók - Tiszafüred

Po ranním výstupu na egerský minaret se jedeme podívat na přírodní travertinovou skálu do Egerszalóku. Bohužel v těsné blízkosti staví největší termální lázně v Maďarsku a celou lokalitu dle našeho názoru zničili. Ale alespoň budou mít hosté přímý výhled na tuto přírodní zajímavost. My pokračujeme do Füzesabony, musíme však jet asi tři kilometry po silnici č.3, kde je zákaz vjezdu kol. Dále pokračujeme asi 20 km po nekonečné rovině a pochopitelně proti větru. V Poroszló na břehu jezera Tisza-tó si dáváme v příjemném malém bufetu něco k snědku. V Poroszló je několik kempů, dívali jsme se na jeden blízko pláže a přístaviště. Je celkem slušný, jedeme se však podívat kousek po hrázi jezera (je zde cyklostezka po hrázi celého jezera dlouhá cca 60 km) na kemp Eurostrand poblíž Sarudu. Ten se nám však nelíbil, je zde spousta chatek a málo místa pro stany a navíc bez pořádné trávy. Po neúspěch se vracíme zpět, upravujeme plán a jedeme až do Tiszafüredu. Dnes jsme najeli nejvíce a to 94 km. V Tiszafüredu je několik kempů na výběr, my jsme se byli podívat v Campingu Termál (bylo tam také málo trávy), ale skončili jsme v menším Diether\'s Campu. Sociální zařízení je zde ukázkové, je zde i pračka, bazén, krásná místa pro stany oddělená živými ploty, příjemní majitelé i hosté kempu (Němci v karavanech) a to vše za pěknou cenu 830,— HUF za osobu, 630,— HUF za parcelu (ne za stan, ale za parcelu kde se dva stany vlezou bez problémů) a dokonce 350,— HUF za dítě. V blízkosti se nachází vstup do místních termálního bazénu a kousek jsou i obchody Penny market, Lidl a Interspar. My jsme zde nakonec strávili dvě noci a na příjemné prostředí tohoto kempu budeme ještě dlouho vzpomínat.

6.den, 29.5.2006, Tiszafüred a jezero Tisza-tó

Na dnešek jsme si naplánovali odpočinkový den na jezeře Tisza-tó. Ráno máme v plánu projížďku po jezeře na loďce a odpoledne se chceme jít vykoupat do termálních lázní. Loďku si půjčujeme ve Városi kikötő, za pramici s pádlama chtějí 600,— HUF za hodinu a za pramici s motorem 2500,— HUF za hodinu. Půjčujeme si motorovou, proběhne krátká instruktáž jak se loďka řídí a jak se startuje motor a vyrážíme. Jezero je porostlé rákosím a jinými vodními rostlinami a vytváří několik kanálů různé velikosti. Je vhodné si na infocentru předem sehnat mapku jezera, my jsme dostali ještě jednu od provozovatele půjčovny loďí. Občas doporučujeme vypnout motor a z prostoru lodního šroubu vymotat nachytané rostliny, loď potom lépe a rychleji jede. Jezdili jsme zhruba 2 hodiny a 20 minut, v půjčovně nám naúčtovali cenu jen za dvě hodiny. Jdeme na pivo a poté si v kempu chystáme něco k obědu. Na termálu mají po 16. hodině slevu, máme ještě chvilku času tak jdeme na nádraží zjistit odjezd a cenu vlaku na zítřejší den. Cena za termál je 900,— HUF, po 16. hodině 650,— HUF. Termál je menší, je zde pouze jeden malý bazén s hnědou teplou vodou a poté jeden nový s chladnější vodou. Největší plavecký bazén ještě nebyl napuštěný. Večer si v kempu dáváme víno a opět šopský salát.

7.den, 30.5.2008, Tiszafüred - Gödöllő - Vác - Nagymáros

Dnes vstáváme o něco dřív a o půl deváté vyrážíme na nádraží v Tiszafüredu. Vlak nám jede v 8.59, ve Füzesabony musíme přesednout na vlak do Gödöllő, který odjíždí v 10.18. Koupě jízdenek pro nás i pro kola proběhla díky překladatelským schopnostem jednoho mladíka z angličtiny do maďarštiny úspěšně. Vlak měl speciální vůz pro přepravu kol, takže také nebyl problém. Bohužel však lokomotiva v půli cesty vypověděla službu a již se ji nepodařilo nahodit. Chvíli jsme čekali na náhradní lokomotivu, která nakonec přijela a odtáhla nás do Füzesabony. Ujel nám však vlak do Gödöllő v 10.18 a museli jsme jet až dalším v 11.09. V cca 12.30 vystupujeme z vlaku v Gödöllő a jedeme se podívat na královský zámek. V tomto vlaku také nebyl žádný problém s přepravou kola, na začátku soupravy byl speciální oddíl. Poté pokračujeme v cestě do Vácu, kde si dáváme pauzu na náměstí, využíváme ochlazovacích účinků zdejší fontány a pohostinosti místních zahrádek. Při druhé návštěvě se nám podařilo najít i vítězný oblouk, o kterém se zmiňuje průvodce. Z náměstí musíte jít cca 5 minut směrem na Nagymáros. Podél severního břehu Dunaje vede pěkná cyklostezky až po Szob. Občas je sice navedena na komunikaci, ale i přesto se po ní dobře jede. V Nagymárosi se ubytováváme v kempu, ten je však celkem drahý, ale pěkný (2500,— HUF za stan s jednou osobou, další osoba za 800,— HUF). Místní restaurace patří taky mezi dražší, vše je způsobeno pravděpodobně přístavem motorových lodí který se zde nachází. Na nákup jsme si zajeli do centra vesnice, kde se nachází obchod CBA otevřený do 20.00. Večer se zde objevila spousta komárů, takže jsme si s vínem museli jít sednout do místní kuchyňky. Najeli jsme 48 km.

8.den, 31.5.2008, Nagymáros - Ostřihom - Štúrovo - Ostrava

Z Nagymárose jedeme dále po cyklostezce proti proudu Dunaje a chceme se dostat do Štúrova. V mapě zakreslený hraniční přechod poblíž vesnice Ipolydamásd však neexistuje, musíme proto jet až přes přechod v Letkés. Štúrovem pouze projíždíme a přes most jedeme do Ostřihomi. Chceme ještě před odjezdem navštívit termální koupaliště. Poblíž centra je nový komplex, ten je však poměrně drahý (2400,— HUF/den), navíc máme asi pouze 2 hodiny času. Takže nakonec jedeme na koupaliště s otevřeným bazénem, kde je vstupné na celý den 1100,— HUF. Na koupališti si dáváme něco k jídlu v místním bufetu. Voda zde ale není termální. Poté již pokračujeme na vlakové nádraží do Štúrova a v 16.57 odjíždíme přímým vlakem IC Moravia do Ostravy. Místenky na kola jsme si koupili již minulý týden hned po příjezdu vlakem do Štúrova.



Doprava do Štúrova

Využili jsme jízdenku City Star, jejíž cena pro 4 osoby byla 2638,— Kč. Jedná se o zpáteční jízdenku, pro maximální počet pěti cestujících. Tam i zpět jsme jeli přímým vlakem IC Moravia, do kterého je možné provést rezervaci místa pro jízdní kolo. V ČR jsme za rezervaci místa platili 30,— Kč a poté jsme museli platit ještě 30,— Kč za jízdenku pro kolo. Na Slovensku jsme platili za rezervaci cca 40,— Sk, jízdenku pro kolo jsme již nepotřebovali. Cesta proběhla bez problémů.

Doprava v Maďarsku

Jeli jsme dvěma vlaky z Tiszafüredu do Gödöllő s přestupem v Füzesabony. Jízdenka pro dospělého stála 1770,— HUF, dětská 885,— HUF. Jízdenky pro kola stojí 25% ceny běžné jízdenky. Vzdálenost ujetá po železnici byla cca 120km. V obou vlacích nebyly problémy s přepravou kol, sami jsme si je nakládali a věšeli na háky uvnitř vlaku.

Kempy

Kempy v Maďarsku jsou celkem rozšířené, zejména v turisticky navštěvovaných oblastech je jich spousta a budete mít možnost výběru. Kempy jsou čisté, se sociálním zařízením jsme neměli problémy. Před sezónou jsme byli jediní kdo stavěl stan, v okolí jezera Tisza-tó bylo pár starších Němců v karavanech. Jinak v kempu byli pouze školní výlety. Cena se pohybovala většinou kolem 700,— HUF za osobu, 700,— HUF za stan. Někde se platilo i za kola kolem 200,— HUF a někdy také ubytovací taxa kolem 200,— HUF. Obvyklá cena za kemp pro 4 osoby a dva stany se pohybovala kolem 5000,— HUF.

Silnice a cyklostezky

Většinou jsme využívali silnice, které bych přirovnal k našim silnicím II. nebo III. třídy. Cyklostezka je značená pouze po severním břehu Dunaje a poté v okolí jezera Tisza-tó. Nakonec jsme získali na turistických informací i mapu maďarských cyklostezek a zjistili jsme, že jsou většinou vedeny po silnicích nižších tříd. Stoupání v Maďarsku jsou mírná a dlouhá, je zde spousta serpentýn.

Komunikace

Pokud nemluvíte Maďarsky, domluvíte se zde nejlépe německy. Hlavně v kempech jsou na Němce zařízení, protože tvoří většinu hostů. S angličtinou je to už trochu horší, snažší je to u mladší generace.

Počasí

Celý týden jsme na obloze neviděli mráček a teploty se pohybovali od 26 do 30°C. Na cyklistiku to bylo až moc, o pár stupňů nižší teplota by nám nevadila. Určitě doporučujeme návštěvu v tomto termínu, v plnou sezónu mohou být až příliž vysoké teploty.

Jídlo

Oproti očekávání to bylo horší s rychlým občerstvením cestou. Těšili jsme se na langoš, ale na první jsme narazili až 4. den na termálním koupališti v Egeru. Není problém s malými obchody, které jsou na každé vesnici. Poblíž obchodu se poté nachází ještě Büfé, ale zde Vám nabídnou pouze pivo, kafe, sodovku popř. tyčinky. Ceny v restauracích (označených czárda) jsou podobné jako u nás.

Mapy a průvodci

Jako hlavního průvodce jsme používali Maďarsko od Lonely Planet doplněného podobným průvodcem od Rough Giudes. Mapu jsme měli pouze silniční pro celé Maďarsko v měřítku 1:300 000. V základní orientaci stačila a jezdili jsme podle ní. Časem jsme získali mapy z turistických informací.

Náklady na cestu pro tři osoby

Pojištění459,— Kč
Jízdenka City Star (rozpočtená na 3 osoby)1 978,— Kč
Místenky a jízdenky pro kola-ČR180,— Kč
Místenky a jízdenky pro kola-Slovensko142,— Sk (106,— Kč)
Ubytování, jídlo, vstupné76 760,— HUF (8 240,— Kč)
Celkem (3 osoby)10 504,— Kč

Autor: RomanPočet zobrazení: 3852 x
Vloženo: 24.12.2008Upraveno: 24.12.2008

   

© kamaro, XHTML 1.1, CSS 2.1, vygenerováno za 0.01 s