Norsko 2014

Desetidenní výlet do Norska, kde jsme měli v plánu přechod části národního parku Rondane v centrální části země. Výlet jsme pojali nízkonákladově, celkem se nám to i povedlo. Počasí nám také přálo, celou dobu sedmidenního přechodu bylo stabilní. Norsko 2014

1. den, 7.9.2014, přejezd do Norska, stopování, nástup na trasu

Jeli jsme z Prahy do Osla autobusem Student Agency, odjížděli jsme 5.9. navečer a přijeli jsme do Osla následující den po 14. hodině. Cesta celkem trvala 20 hodin a byla bez problémů. Po příjezdu jsme se vydali na naší předem vytipovanou křižovatku na stop. Vypadalo to, že nás nikdo nesveze, ale nakonec se nám asi po více než hodině podařilo stopnout první auto. To nás svezlo sice jen kousek, ale dostali jsme se na rozdělení hlavních komunikací. Další auto nám zastavilo téměř okamžitě a svezlo nás asi 40 km, další po cca 30 minutách stopování nás svezlo cca 30 km. Tím jsme první den skončili a šli jsme se na noc schovat do blízkého lesa u dálnice. Další den jsme po cca 30 minutách stopli tureckého řidiče kamionu, který jel až nad Trondheim. Bohužel ho navigace nevedla po dálnici E6, ale po E3. Bleskově jsme upravili plán a na námi vybraný hřeben jsme se rozhodli na stoupat od východu. Vystoupili jsme ve vesnici Atna, vydali se asi 5 km směrem na Sollia k menší odbočce přes hřeben do Ringebu. Tam jsme asi za 30 minut chytli stopa, který nás vyvezl až na hřeben na místo křížení s turistickou značkou. Dostali jsme se sem kolem 15. hodiny, čili přeprava stopem z Osla na turistickou trasu nám zabrala nějakých 24 hodin.
Náš přechod jsme začali kousek od chaty Jammerdalsbu a vydali se směrem k chatě Gråhøgdbu. Skončili jsme asi po dvanácti kilometetrech, začalo se pomalu stmívat. Spali jsme v sedle u malého potůčku, nebyl problém s nalezením vhodného místa.
Dnes jsme ušli asi 5 km po silnici a 12 km po turistické trase.

2. den, 8.9.2014, Gråhøgdbu - Eldåbu

Ráno bylo veselé, protože nám do našeho balení začalo pršet. Takže jsme vyrazili o něco později, za nějakou hodinu a půl jsme byli u chaty Gråhogdbu. Ta byla zavřená, ale v přilehlé technické budově se skladem by se dalo v případě nouze i přespat. Úsek před chatou Gråhøgdbu byl místy hodně podmáčený. I vzhledem k neustálému mrholení jsme měli večer boty mokré. Bohužel celý den mírně mrholilo, občas začalo i pršet. Procházeli jsme kolem hory Muen, na kterou jsme vystoupali před 9 lety. Dnes by to vzhledem k počasí nemělo smysl. Na parkovišti jsme si dali pauzu a pokračovali dále přes sedlo a krásnou plošinu s jezírky až k chatě Eldåbu. Stále mrholilo, chata byla otevřená. Cena za nocleh byla 325 NOK. My jsme si raději postavili stan u potoka v blízkosti rozcestí na chatu Bjørnhollia.
Ušli jsme asi 25 km.

3. den, 9.9.2014, Eldåbu - Bjørnhollia

Ráno již bylo počasí trošku lepší, takže jsme se rozhodli pokračovat dle plánu a vyrazili jsme směrem k chatě Bjørnhollia. Zhruba uprostřed cesty se nacházejí dvě jezírka, obzvláště to první bylo idylické. U jezírka se také nachází volně otevřená chata Vutubua. Naopak závěrečný sestup k chatě se nám zdál nekonečný. U chaty je i tábořiště za 75 NOK na osobu s právem využívat vybavení chaty. My jsme si postavili stan za řekou, v blízkosti dřevěného mostu.
Dnes to bylo asi 18 km.

4.den, 10.9.2014, Bjørnhollia - Rondvassbu

Od rána to vypadalo na zlepšení počasí. Čekal nás přechod dolinou Illmanndalen k chatě Rondvassbu. První část je nezáživná a neustále se stoupá. Druhá polovina trasy to však vynahradí, prochází se podél několika jezírek a pomalu se sestupuje k chatě. Ta leží na břehu velkého jezera Rondvatnet, pres které je možné se nechat převést lodí. Svahy jsou zde prudké, takže pěší trasa zde není (resp. vede přes vrchol blízkého kopce). Na závěr jsme ještě vystoupali nad údolí a postavili jsme si stan na místě s pěkným rozhledem na trase k chatě Peer Gynt asi hodinu chůze od Rondvassbu. Dnes bylo počasí přímo ukázkové a ušli jsme asi 17 km.

5. den, 11.9.2014, Rondvassbu - Peer Gynt - Myssusæter

Ráno bylo jasno, ale dole v údolí se válela mlha. Cesta k chatě Peer Gynt vede po plošině, která tvoří úpatí pohoří Rondane. Zhruba v polovině cesty se nachází otevřená chatka Ljosåbua, která se da využít pro přespání. Jsou zde as tři místa, čtvrtá osoba může spát na prkenné podlaze. Dále jsme narazili na osamocenou díru pro chytání sobů používanou ve středověku, na kterou nás upozornil místní turista.
Okolí chaty Peer Gynt je pěkné, je to křižovatka značených tras, které se rozbíhají do okolí. Potřebovali jsme se postupně vracet do údolí, takže jsme začali sestupovat do rekreační oblasti Myssusæter. Ve spodní části je stezka vedena po povalových chodnících přes mokřady a také jsme sestoupili do březového háje. Udělali jsme si krátkou odbočku k vodopádu Veslulfossen. Vodopád je vidět přes údolí a je poměrně vysoký.
Stan jsme postavili u dřevěného mostu, ke kterému vedla krátká odbočka z hlavní trasy. Navíc se zde nachází posezení se stolem a lavicemi.
Dnes to bylo včetně odbočky k vodopádu 16km.

6. den, 12.9.2014, sestup do Otty

Na tento den připadal sestup do městečka Otta v údolí na železniční trati. Šli jsme podél říčky, která v hluboké roklině tvořila hezké vodopády s dostatkem vody. Narazili jsme na hlavní cestu vedoucí do údolí, ale vydali jsme se po značené červené značce směrem na Raphamn. Zase jsme začali nabírat výšku, za chvíli jsme opět opustili les a šli jsme pěknou členitou krajinou se zpětnými výhledy na pohoří Rondane. V nejvyšším místě trasy bylo pěkně jezírko, od kterého jsme začali klesat do údolí. Cesta zpočátku vedla po štěrkové cestě, ale později z ní odbočila červeně značená trasa do Otty. Ta končila až napojením na hlavní silnici těsně nad serpentýnami. Zbývající 3,5 km jsme museli absolvovat sestupem po silnici, což bylo úmorné. Urazili jsme posledních 16 km našeho přechodu, celkem to bylo 104 km. Takže stovka nakonec padla.
V Ottě jsme se šli okoupat do místní řeky, koupili jsme si potraviny a noc jsme strávili v čekárně na nádraží, kde jsme si roztáhli karimatky a spacáky na lavičkách.

7.den, 13.9.2014, Oslo

Náš vlak (resp. autobus z důvodu výluky na trati) odjížděl v 5.45 a do Osla jsme dorazili v 10 hodin. Celý den jsme se procházeli po městě, nejvíce času jsme strávili na nábřeží, v nově postavené části města a v pevnosti Akershus. Na závěr jsme si prohlédli novou budovu opery, která se nám moc líbila. Noc jsme strávili na dřevěném mole s výhledem na novou operu. Nikdo nás v noci neobtěžoval, takže to bylo v pohodě.
Další den v 10.50 odjížděl náš autobus.


Doprava do Norska

Napřed jsme chtěli do Norska cestovat letecky, ceny zpátečních letenek se pohybovaly okolo 110 €. Jednalo se o Norwegian Airlines létajících na letiště Gardemoen severně od hlavního města, což je lepší výchozí pozice pro náš výlet. Cena však byla bez dalšího zavazadla, po jehož připočtení jsme do dostali na cenu dopravy tam a zpět na nějakých 8 tisíc korun. To se nám už zdálo moc.
Další možností byla doprava autobusem, Student Agency měla akční slevu pro první obsazená místa za 1690,- za zpáteční jízdenku. Cena nesmírně ferová, ale bez možnosti zrušení jízdenky. To nám až tak nevadilo a hned jsme si objednali i akční jízdenku Ostrava-Praha s LeoExpres za 99 Kč. Takže všechno dohromady zpáteční pro dvě osoby z Ostravy až do Osla za 3776 Kč. Paráda.

Doprava v Norsku

Když už jsme byli u té nízkonákladové dovolené tak jsme chtěli pokračovat i dále. Z Osla jsme se rozhodli stopovat, měli jsme předem vybranou křižovatku kam dojdeme od nádraží pěšky. Stopovali jsme hned za rondelem na nájezdu na dálnici E6, která vede na sever. Na tomto místě jsme stáli přibližně hodinu než nás vzalo první auto. Svezlo nás však jen pár kilometrů k rozdělení dálnice. Tam nás však obratem vzalo další auto na asi 40 km a pak další na asi 30 km. Po prvním dnu jsme skončili na dálnici u města Eidsvol. Na noc jsme se šli schovat do lesa a pokračovali jsme druhý den ráno. To jsme měli štěstí na řidiče kamionu, který nás vzal až pod hory. Bohužel z opačné strany než jsme původně chtěli, ale to nebyl žádný problém. Na naše nástupové místo jsme se stejně potřebovali dostopovat a bylo nám jedno ze které strany.
Pro návrat do Osla jsme zvolili vlak z městečka Otta. Bylo to zejména z důvodu spolehlivosti stopování, potřebovali jsme být v Oslu včas. Navíc bylo pěkné počasí a chtěli jsme být na horách co nejdéle. Bohužel zpáteční autobus do ČR nám jel v neděli ráno, což nebyla dobrá volba. V neděli ráno totiž nejedou do Osla vlaky a tak jsme museli jet už v sobotu a museli jsme strávit jeden den a noc v Oslu. Navíc byla na trati výluka a poslední spoj jel již v 5.45 v sobotu ráno. Jízdenku nám kupoval Martin z domu, kdy nám vybral vhodný spoj, zaplatil přes internet a my jsme si jen stáhli jízdenky do aplikace NSB na telefonu. Tuto jízdenku po nás stejně nakonec nikdo nechtěl. Cena za vlak byla při nákupu přes internet 499 NOK za oba.

Mapy a trasa

V malém průvodci Jižní Norsko - nejkrásnější turistické trasy od freytag&berndt jsme měli vybranou trasu č. 50 nazvanou Rondanestien. Jedná se o několikadenní přechod hřebene hor táhnoucího se od Lillehammeru k pohoří Rondane. My jsme si tento přechod trochu zkrátili, začali jsme na silnici za chatou Jammerdalsbu, kam jsme dostopovali. Výlet jsme si naopak trochu prodloužili v blízkosti NP Rondane. Celá trasa vedla v nadmořské výšce 900-1300m n.m., nenacházely se zde žádná prudká stoupání či klesání, procházelo se přes sedla a trasa se také vyhýbala vrcholům.
Mapy s turistickými stezkami se dají najít na dvou norských serverech. Prvním je ut.no, kde se dá prohlížet mapa s vyznačenými trasami. Na druhém serveru lommekjent.no jsou již k dohledání i jednotlivé trasy, ke kterým se dají stáhnout i GPX soubory. Po zaregistrování na serveru je možné si odeslat i mapu dané trasy ve formátu PDF na email a poté vytisknout. Takto jsme si připravili spoustu map na formát A3. Společně s papírovými mapami jsme měli i připravené i GPX soubory v aplikaci Locus na tabletu.

Noclehy

Na turistické trase se nachází spousta krásných míst pro přespání, postavení stanu je dovoleno i v národním parku. Trasa vede od chatě k chatě, vzdálenost chat je kolem 16-18 km. V tomto terénu se dá tato vzdálenost bez problémů urazit. Pochopitelně je možné přespat i na chatě, ale je to poměrně drahé (přes 300 NOK za osobu bez jídla). V blízkosti chaty je možné postavit i stany, ale bývá to zpoplatněné (cca 75 NOK za osobu), je však možné využívat vybavení chaty (společenská místnost, toalety, sprchy a pod.). Na chatách se dá i dokoupit jídlo, je to ale drahé.
S vodou není na celé trase problém, kříží se spousta potoků a říček ze kterých je možné vodu dobrat. Vždy jsme spali v dosahu vody, takže nebylo třeba ani zbytečně nosit velkou zásobu vody s sebou.

Náklady na cestu

Jízdenky Ostrava-Praha a zpět396 Kč
Jízdenky Praha-Oslo a zpět3380 Kč
Pojištění308 Kč
Jídlo z domu800 Kč
Vlak Otta-Oslo1683 Kč (499 NOK)
Utraceno v Norsku755 Kč (204 NOK)
Celkem za dvě osoby7322 Kč

Autor: RomanPočet zobrazení: 2345 x
Vloženo: 6.11.2014Upraveno: 6.11.2014

   

© kamaro, XHTML 1.1, CSS 2.1, vygenerováno za 0.01 s